Disputas: Trond-Eirik Strand

Cand.med. Trond-Eirik Strand ved Fakultetsdivisjon Rikshospitalet vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): A population-based study of lung cancer in Norway: Epidemiological aspects and evaluation of surgical treatment

1. opponent: Professor Heine H. Hansen, Finsen Center, Onkologisk klinikk, Rigshospitalet, København
2. opponent: Førsteamanuensis Marit Veierød, Avdeling for statistikk, IMB, UiO
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Knut Kvernebo, Thoraxkirurgisk avdeling, Ullevål universitetssykehus

Leder av disputas:  Førsteamanuensis Ivar P. Gladhaug, Kirurgisk klinikk, Rikshospitalet

Veileder:  Professor Odd Geiran, Thoraxkirurgisk avdeling, Rikshospitalet

Et landsbasert studium av lungekreft og vurdering av kirurgisk behandling
Lege og forsker Trond-Eirik Strand har i samarbeid med kolleger ved Kreftregisteret utført landsomfattende undersøkelser av lungekreft i Norge som grunnlag for avhandlingen ”A population-based study of lung cancer in Norway: Epidemiological aspects and evaluation of surgical treatment”. Med data fra Kreftregisteret ble 1108 pasienter med lungekreft diagnostisert i perioden 1954-1998 og i aldersgruppen 20-44 år identifisert. Undersøkelsen viser at forekomsten av lungekreft blant unge kvinner øker og står i sammenheng med endrede røykevaner i tenårene. Det underbygger at tidlig røykestart er ugunstig og viktigheten av fortsatt arbeid for å forhindre at unge begynner å røyke. Lungekreft er den kreftsykdommen som tar flest liv i Norge og mange andre vestlige land. Pasienter som kan opereres har størst mulighet til å bli helbredet. Dessverre er det kun 17% av pasientene som tilbys slik behandling i Norge fordi sykdommen ofte er for langtkommen ved diagnose. Opplysninger om pasienter med lungekreft i perioden 1993-2005 som ble operert (n=4395) ble innsamlet i Kreftregisteret og fra sykehus. Total 5-års overlevelse for de opererte var 46%, sammenlignet med under 10% for dem som ikke opereres. Resultater for en hel populasjon viser at overlevelsen er god selv hos pasienter med risikofaktorer i tillegg til kreftsykdommen. Risikoen for å dø relatert til det kirurgiske inngrepet er redusert de senere år. Både for kort- og langtidsoverlevelse var det gunstig å være kvinne. Det er forskjeller i dødelighet etter operasjon mellom sykehus selv etter justering for utvelgelse og risikofaktorer, men det er ikke signifikant forskjell mellom store og små sykehus. Dette viser et fortsatt potensial for nasjonal forbedring og viktigheten av å vurdere resultater av medisinsk behandling på nasjonalt nivå. Videre er det påpekt svakheter ved vurdering av sykdomsstadiet ved sykdommen.

For mer informasjon, kontakt Elisabeth Kolflaath Semprini.

Publisert 28. mai 2008 09:40 - Sist endret 28. mai 2008 09:58