Disputas: Arne Stray-Pedersen

Cand.med. Arne Stray-Pedersen ved Fakultetsdivisjon Rikshospitalet vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Clues to understanding sudden infant death – a role for Helicobacter pylori and innate immunity?

1. opponent: Professor Roger W. Byard, Dep. of Pathology, University of Adelaide, Australia
2. opponent: Professor Tor Jacob Eide, Patologiklinikken, Fakultetsdivisjon Rikshospitalet, Universitetet i Oslo
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Fredrik Müller, Mikrobiologisk institutt, Fakultetsdivisjon Rikshospitalet, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Ola Didrik Saugstad, Pediatrisk forskningsinstitutt, Fakultetsdivisjon Rikshospitalet, Universitetet i Oslo

Veileder:  Professor Torleiv Ole Rognum, Rettsmedisinsk institutt, Fakultetsdivisjon Rikshospitalet, Uniersitetet i Oslo

Plutselig uventet spedbarnsdød – Kan en midlertidig svekkelse i immunforsvaret og infeksjon med bakterien Helicobacter pylori forklare dødsmekanismen?
Rettsmedisiner Arne Stray-Pedersen har påvist en sammenheng mellom krybbedød og infeksjon med bakterien Helicobacter pylori. I sin doktorgradsavhandling utgående fra Rettsmedisinsk institutt har han studert forekomsten av denne bakterien hos friske barn og hos barn som døde av sykdom, ulykker og av krybbedød. Bakterien koloniserer slimhinnen i magesekken og er mest kjent for å kunne forårsake magesår hos voksne, mens det er usikkert hvorvidt den kan gi symptomer hos barn. Stray-Pedersen og hans medarbeidere har vist at Helicobacter pylori trolig overføres fra mor til barn i forbindelse med fødsel, men at friske barn synes å kvitte seg med bakterien i løpet av de første leveuker. Bakterien kunne imidlertid spores hos over 25 % av barna som døde i krybbedød, og hos over 50 % av de som døde av blodforgiftning eller lungebetennelse. I avhandlingen diskuteres om Helicobacter pylori infeksjon kan føre til plutselig død i spedbarnsalder hos spesielt utsatte individer.
Rettsmedisineren har videre studert deler av det medfødte immunforsvaret hos barn på ulike alderstrinn. De såkalte Surfactant proteinene A og D utgjør kroppens første forsvar mot bakterier. Stray-Pedersen og medarbeidere undersøkte om barn som dør i krybbedød kunne ha genfeil i disse proteinene, men det viste seg ikke å være tilfelle. Imidlertid fant de at Surfactant protein A som produseres i slimhinnen i lungene, er lite uttrykt hos barn i aldersgruppen 1-5 måneder i forhold til hos både nyfødte og eldre barn. De fleste tilfellene av krybbedød sees i akkurat denne aldersgruppen. Forskningsresultatene kan tyde på at opphopningen av krybbedød i denne aldersgruppen skyldes forbigående svekket immunforsvar og at dødsmekanismen igangsettes av en infeksjon, for eksempel med Helicobacter pylori.

For mer informasjon, kontakt Elisabeth Kolflaath Semprini.

Publisert 14. nov. 2008 09:59 - Sist endret 14. nov. 2008 11:26