Disputas: Arnljot Tveit

Cand.med. Arnljot Tveit ved Fakultetsdivisjon Ullevål Universitetssykehus vil forsvare sin avhandling for graden dr.med. (doctor medicinae): Recurrence of Atrial Fibrillation after Electrical Cardioversion: Impact of Angiotensin Receptor blockade, Inflammation, Fibrinolysis and NT-proBNP

1. opponent: Professor dr.med. Carina Blomström-Lundqvist, Kardiologikliniken,
2. opponent: Professor dr.med. Eivind S.P. Myhre, Institutt for medisinsk biologi,
3. medlem av bedømmelseskomiteen: Professor dr.med. Jan P. Amlie, Fakultetsdivisjon Rikshospitalet, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor dr.med. Lars Gullestad, Fakultetsdivisjon Rikshospitalet, UiO

Veileder:  Hovedveileder: Professor dr.med. Pål Smith, Fakultetsdivisjon Akershus Universitetssykehus, Universitetet i Oslo. Biveileder: Professor dr.med. Harald Arnesen, Fakultetsdivisjon Ullevål Universitetssykehus, Universitetet i Oslo

TITTEL: Tilbakefall av atrieflimmer etter elektrokonvertering: Kan det forutses og forebygges?

Lege og forsker Arnljot Tveit har undersøkt en ny behandling for å bedre resultatene av elektrokonvertering (elektrisk støt mot hjertet) mot hjerterytmeforstyrrelsen atrieflimmer. Han har også undersøkt om man kan forutsi hvem som får tilbake rytmeforstyrrelsen etter elektrokonvertering.

Atrieflimmer (forkammerflimmer) er den vanligste form for hjerterytmeforstyrrelse, og er forbundet med økt sykelighet og dødelighet. Elektrokonvertering i narkose gjenoppretter normal hjerterytme hos de fleste med atrieflimmer, men svært mange får tilbakefall av rytmeforstyrrelsen etter få uker.

Det er visse holdepunkter for at en type vanlige blodtrykksmedisiner (angiotensin reseptor blokkere) kan ha en beskyttende effekt mot atrieflimmer. Tveit og medarbeidere har derfor gjennomført en studie (CAPRAF-studien) der pasienter som skulle elektrokonverteres fikk enten angiotensin reseptor blokkeren candesartan eller uvirksom medisin (placebo) før og etter elektrokonvertering. Candesartan beskyttet ikke mot tilbakefall av atrieflimmer i denne studien, og man konkluderte derfor med at det ikke er grunnlag for å gi denne type medisiner rutinemessig til pasienter som skal elektrokonverteres for atrieflimmer.

Samtidig undersøkte man sammenhengen mellom nivåer av visse stoffer i blodet målt før elektrokonvertering og risiko for tilbakefall av atrieflimmer. Det viste seg at høye verdier av noen stoffer som øker ved betennelse kunne tyde på at pasientene ville få tilbakefall. Dette gjelder hs-CRP, E-Selectin og PAI-1, det siste er et stoff som motvirker kroppens evne til å løse opp blodpropper. Pasienter med overvekt (høy kroppsmasseindex) hadde også svært høy risiko for tilbakefall av atrieflimmer.

For mer informasjon, kontakt Ivar Alver .

Publisert 8. mai 2008 16:27 - Sist endret 8. mai 2008 16:43