Disputas: Mercy Varghese

Cand.med. Mercy Varghese ved Fakultetsdivisjon Rikshospitalet vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Isolation and Characterization of Stem Cells from the Adult Human Central Nervous System and Brain Tumours

1. opponent: Professor Jeffrey N. Bruce, NY Neurological Institute, New York, USA
2. opponent: Professor Ole Petter Ottersen, Avdeling for anatomi, UiO
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Ellen Jørum, Nevrologisk avdeling, Rikshospitalet

Leder av disputas:  Professor Chantal Tallaksen, Nevrologisk avdeling, Ullevål universitetssykehus

Veileder:  Professor Iver Arne Langmoen, Kirurgisk klinikk, Ullevål universitetssykehus

Hjernestamceller – et behandlingsalternativ for fremtiden
Hjernestamceller kan være et nytt behandlingsalternativ i kampen mot sykdommer det i dag ikke finnes helbredende behandling for blant annet Parkinsons sykdom og hjernekreft. Lege og forsker Mercy Varghese har i sin doktoravhandling Isolation and Characterization of Stem Cells from the Adult Human Central Nervous System and Brain Tumours undersøkt stamceller fra hjernen hos voksne mennesker og hjernesvulster.
Hjernestamcellene høstes fra voksne pasienter som opereres for vannhode eller epilepsi og dyrkes deretter i laboratoriet. Før disse cellene eventuelt kan brukes i behandling av hjernesykdommer er det viktig å undersøke om cellene er funksjonelle. Mercy Varghese og hennes medarbeidere har for første gang vist at en enkelt hjernestamcelle kan bli til flere funksjonelle celler som kommuniserer med hverandre. Denne funksjonelle utviklingen av hjernestamcellene er svært viktig og kan medføre behandlingsmuligheter for blant annet Parkinsons sykdom. Ved å anvende stamceller unngås mange av de etiske problemstillingene bruk av fosterstamceller medfører.
Hvert år rammes ca 400 nordmenn av hjernekreft og de aller fleste har en svært dårlig prognose. Nyere forskning viser at en liten gruppe av kreftcellene, de såkalte kreftstamcellene er viktige for å utvikle hjernekreft. Imidlertid viser det seg at kreftstamceller og adulte nevrale stamceller har mange likheter. Varghese har i sine studier sammenlignet de to celletypene og oppdaget flere, nøkkel ulikheter som skiller kreftstamceller fra friske hjernestamceller. Ved å kartlegge kreftstamcellens unike egenskaper legges det grunnlag for å kunne utvikle målrettet behandling mot hjernekreftstamceller uten samtidig å ødelegge friske hjernestamceller.

For mer informasjon, kontakt Elisabeth Kolflaath Semprini.

Publisert 8. okt. 2008 14:02 - Sist endret 24. okt. 2008 10:35