Disputas: Anja Vaskinn

Cand.psychol. Anja Vaskinn ved Institutt for psykiatri vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): The link between neurocognition and social problem-solving in normal IQ schizophrenia: An investigation of possible mediators

1. opponent: Professor PhD Michael F. Green, UCLA Psychiatry and Biobehavioral Sciences, Los Angeles, USA
2. opponent: Professor Astri J. Lundervold, Avdeling for biologisk og medisinsk psykologi, Universitetet i Bergen
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor dr.med. Øivind Ekeberg, Institutt for medisinske basalfag, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor dr.med. Egil Wilhelm Martinsen, Institutt for psykiatri, UiO

Veileder:  Hovedveileder: Professor Kjetil Sundet, Psykologisk institutt, Universitetet i Oslo. Biveileder: Professor Svein Friis, Institutt for psykiatri, Universitetet i Oslo

Psykolog og forsker Anja Vaskinn har funnet at vansker med å forholde seg til andre mennesker i utfordrende sosiale situasjoner kan være et kjerneproblem ved schizofreni. Funnene peker i retning av at nye tilnærminger bør tas i bruk i behandlingen av schizofreni. Som et tillegg til tradisjonell behandling med medisiner og samtaler kan det være nyttig å trene på å oppfatte følelser hos andre personer og på å løse vanskelige sosiale situasjoner som involverer samhandling med andre.

Schizofreni regnes som den mest alvorlige psykiske lidelsen og er kjennetegnet ved psykosesymptomer slik som hallusinasjoner og vrangforestillinger. Dette er symptomer som i stor grad lar seg behandle med tilgjengelige metoder som medisiner eller kognitiv terapi. Selv med vellykket behandling opplever personer med denne lidelsen ofte problemer med å fungere godt i dagliglivet. Dette er relatert til kognitive vansker som oppmerksomhets- og hukommelsesproblemer, men denne sammenhengen har vært lite kjent.

Anja Vaskinn har i sin avhandling The link between neurocognition and social problem-solving in normal IQ schizophrenia: An investigation of possible mediators undersøkt forholdet mellom kognitive vansker og dagliglivsfungering. Hun fant at det er en sammenheng mellom grad av kognitive problemer og vansker med å løse problematiske sosiale situasjoner. I tillegg hadde personer med schizofreni redusert evne til å oppfatte følelsesmessige uttrykk hos andre mennesker. Dette bidro også til vanskene med å løse sosiale problemer.

Utvalget som ble undersøkt var velfungerende i mange henseende. De var lite plaget av de tradisjonelle symptomene ved schizofreni som hallusinasjoner og vrangforestillinger og hadde kun få kognitive vansker. Likevel hadde de store problemer med å takle utfordrende sosiale situasjoner som involverte samhandling med andre mennesker. Dette tyder på at dette er et kjerneområde ved schizofreni.

For mer informasjon, kontakt Ivar Alver .

Publisert 13. mars 2008 09:12 - Sist endret 13. mars 2008 09:31