Disputas: Bartlomiej J. Witczak

Cand.med. Bartlomiej J. Witczak ved Fakultetsdivisjon Rikshospitalet vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Clinical outcomes in interconnected chronic kidney and heart disease

Professor Gudrun Nyberg, Avd. för invärtes medicin, Sahlgrenska sjukhuset, Gøteborg, Sverige
rofessor Hans Flaatten, Anestesiavd., Haukeland universitetssykehus
Professor Ingrid Os, Nyremedisinsk avd., Ullevål universitetssykehus

Leder av disputas:  Professor Halvor Rollag, Mikrobiologisk institutt, Rikshospitalet

Veileder:  Professor Anders Hartmann, Medisinsk avdeling, Rikshsopitalet

Uerkjent hjertesykdom hos mange med nyresvikt

Lege og forsker Bartlomiej J. Witczak har vist at mange norske pasienter med diabetes og alvorlig nyresvikt har hjertesykdom uten å vite dette selv. Nyretransplantasjon er behandlingen som øker overlevelsen mest hos denne pasient gruppen sammenliknet med å gå i dialyse. Forskningen viste også at hjertekirurgi hos pasienter med nyresvikt er forbundet med økt sykelighet og dødelighet i forhold til pasienter uten nyresvikt.
Fra 1999 – 2004 ble 155 pasienter med diabetes og alvorlig nyresvikt utredet med tanke på nyretransplantasjon. Alle pasientene gjennomgikk røntgenundersøkelse av kransårene, blodkarene som forsyner hjertemuskelen med blod. Resultatene viser at denne praksisen er riktig. Halvparten av pasientene hadde trange kransårer, men få av dem hadde sykdomstegn i form av brystsmerter. Grunnen til dette kan være at smertesansen blir dårligere hos dem som har hatt diabetes over mange år. Overraskende nok var verken trange kransårer eller blokking eller kirurgisk behandling av disse relatert til overlevelse. Det er viktig å understreke at alle med kransåresykdom fikk standard behandling, både de som ble transplantert og de som ikke ble det. Behandlingen som gav størst overlevelsesgevinst hos pasienter med diabetes og alvorlig nyresvikt var nyretransplantasjon. Alle analyser tok høyde for forskjeller i pasientenes alder, type diabetes, varigheten av diabetes, dialyse behandling, røykevaner og annen hjerte-kar sykdom.

For mer informasjon, kontakt Elisabeth K. Semprini.

Publisert 3. mars 2008 14:09 - Sist endret 3. mars 2008 14:14