Disputas: Qinghua Wu

Master of Medicine Qinghua Wu ved Fakultetsdivisjon Det norske radiumhospital vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): EPH receptor family in cancer: A clinicopathological and molecularbiological study

1. opponent: Professor dr. med. Jie Zheng, Avdeling for patologi, Beijing universitet, Kina
2. opponent: Professor dr. med. Lars A. Akslen, Gades institutt, Seksjon for patologi, Universitetet i Bergen
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor dr. med. Aud Svindland, Patologisk anatomisk lab., Fakultetsdivisjon Aker universitetssykehus, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor dr.med. Karl-Erik Giercksky, Fakultetsdivisjon Det norske radiumhospital, Universitetet i Oslo

Veileder:  Professor Jahn M. Nesland, Førsteamanuensis Zhenhe Suo

EPH reseptor ved kreft
I denne avhandlingen har kandidaten undersøkt klinisk-patologiske og molekylærbiologiske aspekter ved EPH vesktfaktorfamilien ved ulike kreftformer. Denne vekstfaktorfamilien er den største og ikke så godt kjent som den HER 2 tilhører og hvor Herceptin brukes for å blokkere reseptoren. Hun har funnet økt protein ekspresjon for EPHB2 ved brystkreft og dette var forbundet med en dårlig prognose. EphB4 var også uttrykt i mer aggressive svulster.
EPHB2 og B4 ble også funnet ved eggstokkkreft og B4 var forbundet med kjemoterapirespons.
Kandidaten har undersøkt signalveier inne i cellene, og også regulering på DNA nivå. Det ble påvist at reguleringen ikke finner sted med metylering, en generell mekanisme som er meget brukt. Men ved studier av 13 andre gener, så ble det påvist at metyleringsmekanismer var brukt for flere av disse.
Arbeidet viser betydningen av denne vekstfaktorfamilien ved brystkreft og eggstokkreft og at man her har et nytt potensielt terapeutisk virkemiddel.

For mer informasjon, kontakt Siri Fjeld.

Publisert 29. apr. 2008 14:06 - Sist endret 13. mai 2008 12:44