Disputas: Liv Hege Aksnes

Cand.med. Liv Hege Aksnes ved Fakultetsdivisjon Det norske radiumhospital vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Health in long-term survivors of bone sarcoma

Professor dr.med. Stefan Bielack, Klinikum Stuttgart, Olgahospital – Pediatrics 5, Stuttgart
Overlege ph.d. Gunnar B. Flugsrud, Ortopedisk senter, Oslo Universitetssykehus HF, Ullevål sykehus
Seniorforsker dr.med. Ingrid Melle, Institutt for psykiatri, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Lars Mørkrid, Institutt for klinisk biokjemi, Universitetet i Oslo

Veileder:  Overlege, dr.med. Kirsten Sunby Hall, Oslo Universitetssykehus HF, Rikshospitalet - Radiumhospitalet

Helsetilstand hos pasienter behandlet for bensarkom.
Bensarkom er en sjelden type kreft som oppstår i benvev. Den vanligste typen hos barn og unge er osteosarkom og Ewings sarkom. De får intensiv behandling med cellegiftkurer i nesten et år kombinert med kirurgi hvor svulsten fjernes. De fleste får nå satt inn protese og unngår derfor amputasjon.

Liv Hege Aksnes og medarbeidere har gjort funn som viser at det er viktig å følge opp pasientene i flere år etter avsluttet behandling på grunn av seneffekter. I samarbeid med Skandinavisk sarkomgruppe har man sett på livskvalitet, fysisk funksjon og helseplager hos 133 norske og svenske pasienter minimum 5 år etter avsluttet behandling. Dataene ble samlet inn ved bruk av spørreskjemaer og klinisk undersøkelse. Resultatene ble sammenlignet med funn hos normalbefolkningen.

Aksnes fant at barn og unge behandlet for bensarkom klarer seg godt. De tar utdannelse, er i jobb og har god livskvalitet på samme nivå som normalbefolkningen. Man fant ingen forskjell mellom de amputerte og de ikke-amputerte. Imidlertid hadde de som var behandlet for bensarkom dårligere fysisk funksjon enn normalbefolkningen. Hun påviste også en høyere forekomst av hjertesykdom, høyt blodtrykk og problemer med stoffskiftet etter behandling. Flere hadde også nedsatt hørsel og redusert nyrefunksjon.

For mer informasjon, kontakt Marianne Baksjøberg.

Publisert 30. mars 2009 17:02 - Sist endret 30. mars 2009 17:08