Disputas: Morten Bækken

Cand.med. Morten Bækken ved Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Microalbuminuria and Hypertension in the HIV-Positive Population of Oslo (MAHO Study)

1. opponent: Professor Brian Rayner, Groote Schuur Hospital, Cape Town, Sør-Afrika
2. opponent: Associate professor Ole Kirk, Panum Instituttet, København, Danmark
3. medlem av bedømmelseskomiteen: Professor Anders Hartmann, Medisinsk avdeling, Fakultetsdivisjon Rikshospitalet, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Bjørn Myrvang, Medisinsk klinikk, Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus, Universitetet i Oslo

Veileder:  Olav Øktedalen, Infeksjonsmedisinsk avdeling, Medisinsk Divisjon, Oslo Universitetssykehus, Ullevål og professor Ingrid Os, Medisinsk klinikk, Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus, Universitetet i Oslo

Framtiden for HIV på nye veier?
Lege og forsker Morten Bækken beskriver i avhandlingen ”Microalbuminuria and Hypertension in the HIV-Positive Population of Oslo (MAHO Study)” forekomsten av økt utskillelse av proteinet albumin i urinen (mikroalbuminuri), høyt blodtrykk og endringer i blodtrykket gjennom døgnet blant humant immunsviktvirus-smittede (HIV-smittede) i Oslo. Dette doktorgradsarbeidet gir økt kunnskap om betydningsfulle risikofaktorer for hjerte- og karsykdommer og tidlig nyreskade blant personer som har infeksjonen HIV.

Etter innføringen av den revolusjonerende virusbehandlingen på 90-tallet har overlevelse for HIV-smittede økt betydelig, men samtidig har tilfellene av hjerte- og karsykdommer i denne pasientgruppen økt. Derfor er det viktig å kartlegge risikofaktorer for hjerte- og karsykdommer som mikroalbuminuri og endret blodtrykksforhold.
I avhandlingen viser Bækken at forekomsten av mikroalbuminuri var 2 til 5 ganger høyere blant HIV-smittede enn generelt i befolkningen. Albuminutskillelsen ble tilsynelatende ikke påvirket av behandlingen for HIV-infeksjon, men økte med høyt blodtrykk og varigheten av HIV-smitten.

Videre viser MAHO-studien at forekomsten av forhøyet blodtrykk var den samme blant HIV-positive som i befolkningen for øvrig. Det synes imidlertid å være en viss påvirkning på blodtrykksnivåene ved behandling mot HIV-infeksjon. Blodtrykket målt gjennom hele døgnet er ikke tidligere blitt undersøkt for denne pasientgruppen. Bækken og medarbeidere påviste at døgnprofilen hos HIV-smittede med høyt blodtrykk var annerledes enn hos personer uten HIV, med et mindre fall enn forventet i trykket om natten.

Både manglende nattlig blodtrykksfall og mikroalbuminuri er forbundet med økt risiko for blodtrykkskomplikasjoner generelt i befolkningen. Funnene i MAHO-studien kan derfor være av betydning for forståelse, behandling og framtidig forskning av langtidskomplikasjoner, som hjerteinfarkt og nyresvikt, for de over 30 millioner HIV-smittede mennesker.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova.

Publisert 26. nov. 2009 10:55 - Sist endret 10. des. 2009 10:03