Disputas: Ravi Bains

Cand.med. Ravi Bains ved Fakultetsdivisjon Rikshospitalet vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Isoflurane and sevoflurane: Effects on mitochondrial function in the rat and human brain

1. opponent: Professor Ola Dale, Institutt for sirkulasjon og bildediagnostikk, Medisinsk teknisk forskningssenter, NTNU, Trondheim
2. opponent: Professor Ragnhild Paulsen, Avdeling for farmasøytisk biovitenskap, Universitetet i Oslo
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Per Skjelbred, Kjeve- og ansiktskirurgisk avdeling, Det odontologisk fakultet, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Eirik Helseth, Kirurgisk klinikk, Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus, Universitetet i Oslo

Veileder:  Professor Jon Berg-Johnsen, Nevrokirurgisk avdeling, Fakultetsdivisjon Rikshospitalet, Universitetet i Oslo

Isofluran og sevofluran: Effekt på mitokondriefunksjon i rotte og menneskehjerne
Lege og forsker Ravi Bains har arbeidet med de patofysiologiske mekanismer som ligger til grunn for den akutte og den forsinkede celledød som inntreffer i hjernen under oksygen og surstoff mangel. Arbeidet har studert anestesigassers virkningsmekanismer på mitokondrier i isolerte nerveterminaler fra rotte og menneskehjerne med tanke på potensiell beskyttende effekt på hjernen. Hjerneskade som følge av nedsatt blodtilførsel til hjernen representerer sammen med cancer og hjertesykdom, de vanligste årsaker til invaliditet og død i den vestlige verden. Eksempler på dette er fødselstraume, hjerneslag, hodeskader og traumer med stort blodtap, samt drukningsulykker. I nevrokirurgisk sammenheng utsettes hjernen for iskemi bl.a. ved økt intrakranielt trykk. En slik ugunstig situasjon vil påvirke en rekke intracellulære prosesser og fører til en forverret prognose for pasienter. Flere studier viser at enkelte anestesigasser i forbindelse med både hjerte og nevrokirurgiske inngrep kan beskytte hjernen. Anestesimidler har også vært benyttet i behandling av hodeskader og hjernehypoksi ved drukning. Mitokondrier har blitt foreslått som et målområde for disse farmakologiske substansene, blant annet ved å stimulere produksjon av radikale oksygen arter fra mitokondriene. Kunnskaper om virkningsmekanismene til anestesigassene på mitokondriefunksjon er derfor av grunnleggende betydning når man søker å forstå hvordan vi kan benytte anestesigasser som beskyttelse mot iskemi. Spesielt interessant er det om anestesigasser kan benyttes nevroprotektivt i behandlingsvinduet før den forsinkede celledød utvikles. I sin avhandling har Ravi Bains og hans medarbeidere vist at isofluran og sevofluran depolariserer mitokondriene ved å hemme respirasjonskjeden. Effekten av isofluran er større på nyfødte og unge dyr. Arbeidet viser at den veletablerte intravenøse anestesipreparatet propofol depolariserer mitokondriene via en annen mekanisme enn de flyktige gassene, og at effekten er lik på vev fra rotte og menneske. Om denne effekten kan stimulere produksjon av radikale oksygen arter som igjen kan beskytte hjernen i kliniske sammenhenger er et interessant emne for videre studier.

For mer informasjon, kontakt Elisabeth Kolflaath Semprini.

Publisert 5. nov. 2009 11:20 - Sist endret 5. nov. 2009 13:30