Disputas: Espen Finnøy Bakke

Cand.med. Espen Finnøy Bakke ved Fakultetsdivisjon Aker universitetssykehus vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): The pressor exercise response and peripheral circulation

1. opponent: Professor dr.med. Hans Olav Myhre, Kirurgisk avdeling, St. Olavs Hospital, Trondheim
2. opponent: Førsteamanuensis dr.med. Jarlis Wesche, Fakultetsdivisjon Akershus universitetssykehus, Universitetet i Oslo
3. medlem av bedømmelseskomiteen: Professor dr.med. Stefan Agewall, Fakultetsdivisjon Aker universitetssykehus, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor dr.med. Sverre Erik Kjeldsen, Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus, Universitetet i Oslo

Veileder:  Hovedveileder: Prof. dr.philos Einar Stranden, Sirkulasjonsfysiologisk avdeling, kirurgisk klinikk, Oslo universitetssykehus, Aker

TITTEL: Endringer i blodsirkulasjonen under fysisk aktivitet

Overlege og forsker Espen F. Bakke har studert endringer i kroppens blodsirkulasjon i forbindelse med ulike former for arbeidsbelastning. Ved fysisk aktivitet trenger musklene som arbeider økt blodsirkulasjon. Under dynamisk muskelarbeid pumper hjertet mer blod rundt i kroppen, men blodtrykket påvirkes normalt lite. Under statisk muskelarbeid utløses imidlertid en kraftig blodtrykksrespons, og blodtrykket fortsetter å stige kontinuerlig så lenge den statiske belastningen pågår.

Doktorgradsarbeidet representerer et interessant innlegg i debatten om bruk av trening ved forskjellige sykdomstilstander. I avhandlingen The pressor exercise response and peripheral circlation har Bakke og medarbeidere bl.a. funnet at pasienter med åreforkalkning har en overraskende kraftig blodtrykksstigning ved dynamisk muskelarbeid. Funnet er interessant bl.a. fordi disse pasientene i dag oppfordres til nettopp dynamisk aktivitet som en del av behandlingen.

Et annet interessant funn var at den kontinuerlige blodtrykksstigningen ved statisk muskelarbeid også har konsekvenser for øynene, hvor man observerte at trykket i øyet stiger parallelt med blodtrykket i resten av kroppen. Funnet kan ha betydning for pasienter med grønn stær (glaucom).

For mer informasjon, kontakt Ivar Alver.

Publisert 20. mai 2009 19:41 - Sist endret 20. mai 2009 20:09