Disputas: Yngvild Emblem Bentdal

Cand.med. Yngvild Emblem Bentdal ved Fakultetsdivisjon Akershus universitetssykehus vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Acute Otitis Media in Childhood: Host Factors and Parental Smoking

1. opponent: Overlege, Ph.d. Ann Hermansson, ÖNH-klinikken, Universitetssjukhuset i Lund, Sverige
2. opponent: Overlege, docent Hannu Valtonen, ENT Clinic, Helsinki University Hospital, Finland
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Gunnar Tellnes, Seksjon for sosialmedisin, Institutt for allmenn- og samfunnsmedisin, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Michael Bjørn Russell, Fakultetsdivisjon Akershus universitetssykehus, Universitetet i Oslo

Veileder:  Professor Per Nafstad, Institutt for allmenn- og samfunnsmedisin, Universitetet i Oslo

Ørebetennelser i barnealder: faktorer hos barnet og foreldres røyking
I sin avhandling: Acute Otitis Media in Childhood: Host Factors and Parental Smoking har lege og forsker Yngvild E. Bentdal og medarbeidere funnet at for tidlig fødsel, allergisk sykdom hos barnet og mors røyking i svangerskapet har betydning for risikoen for ørebetennelser i barndommen. Det å være født for tidlig var forbundet med en liten økt risiko for ørebetennelser de første 18 måneder, mens lav fødselsvekt ikke økte risikoen for tidlige ørebetennelser. Av de allergiske sykdommene hadde barn med astma størst risiko for ørebetennelser, og de med negativ prikktest hadde høyere risiko enn de med positiv prikktest. Barn utsatt for både mors røyking i svangerskapet og foreldres røyking etter fødsel hadde økt risiko for gjentatte ørebetennelser. Ørebetennelser i første leveår økte ikke risikoen for ørebetennelser og andre luftveisinfeksjoner i skolealder, mens barn behandlet kirurgisk for ørebetennelser hadde økt risiko for ørebetennelser i skolealder.
Data fra over 30 000 barn i den norske mor og barn undersøkelsen og en kohort på over 3000 Oslobarn er benyttet i studien.
Selv om ørebetennelser er en av de vanligste infeksjonene i de første leveår, er det fremdeles uavklarte spørsmål omkring årsaker til sykdommen. Kunnskap om årsaker er viktig for å kunne forebygge. Resultater fra denne studien kan tyde på at risikoen for ørebetennelser i tidlig barndom kan reduseres dersom mor ikke røyker i svangerskapet, og at optimal behandling av astma og allergiske symptomer i nese og øyne kan redusere forekomsten av ørebetennelser hos barn.

For mer informasjon, kontakt Elisabeth Kolflaath Semprini.

Publisert 26. nov. 2009 13:57 - Sist endret 26. nov. 2009 14:27