Disputas: Gunnar Kristoffer Bentsen

Cand.med. Gunnar Kristoffer Bentsen ved Fakultetsdivisjon Rikshospitalet vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Effects of hypertonic saline on intracranial pressure variables in subarachnoid haemorrhage patients

1. opponent: Professor Bertil Romner, Nevrokirurgisk klinik, Rigshospitalet, København, Danmark
2. opponent: Professor Sven Erik Gisvold, Anestesiavdelingen, St. Olavs hospital, Trondheim
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Emilia Kerty, Nevrologisk avdeling, Fakultetsdivisjon Rikshospitalet, UiO

Professor Odd Geiran ved Thoraxkirurgisk avdeling (RH) vil, på vegne av professor Romner, fungere som 1. opponent under prøveforelesningen.

Leder av disputas:  Professor Eirik Helseth, Kirurgisk klinikk, Ullevål universitetssykehus

Veileder:  Seksjonsoverlege Audun Stubhaug, Anestesi- og intensivklinikken, Rikshospitalet

Konsentrert saltvannsløsning bedrer trykkforholdene for hjernen etter hjerneblødning
Lege og forsker Gunnar Bentsen har dokumentert hvordan trykkforholdene i hjernen bedres ved bruk av en konsentrert saltvannsløsning etter alvorlig hjerneblødning av typen subaraknoidalblødning.
Etter alvorlige hjerneblødninger kan pasienter utvikle livstruende forhøyet trykk i hjernen. I sin avhandling Effects of hypertonic saline on intracranial pressure variables in subarachnoid haemorrhage patients har Gunnar Bentsen og medarbeidere gjennom kliniske studier vist hvordan intravenøs infusjon av en høykonsentrert saltvannsløsning senker trykket i hjernen på en kraftig og forutsigbar måte. Dette har ikke tidligere vært dokumentert på en systematisk måte for denne pasientgruppen. Ved at vann trekkes vekk fra hjernen og på den måten skaper bedre plassforhold, kan blodgjennomstrømmingen bedres og ytterligere hjerneskade forhindres. Konsentrerte saltvannsløsninger vil med dette kunne tas inn som et verdifullt supplement til de medikamentene som har vært i bruk for dette formålet.
Tradisjonell hjernetrykksmåling baserer seg på registrering av et middeltrykk, et gjennomsnitt over en kort tidsperiode. Mer informasjon kan trolig hentes ved også å se på trykkets kurveform. Gjennom studie av det konsentrerte saltvannets effekt også på trykkurven, har Bentsen og medarbeidere funnet indikasjoner på at hjernens plassforhold i mange tilfeller ikke er så god som man har trodd på bakgrunn av et normalt middeltrykk.

For mer informasjon, kontakt Elisabeth Kolflaath Semprini.

Publisert 5. jan. 2009 12:29 - Sist endret 12. jan. 2009 09:12