Disputas: Vibeke Bertelsen

Cand.scient. Vibeke Bertelsen ved Fakultetsdivisjon Rikshospitalet vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Ubiquitination in Control of EGF Receptor Endocytosis

1. opponent: Professor Rosine Haguenauer-Tsapis, Institut Jacques Monod-CNRS, Universites Paris VI et VII, Paris, Frankrike
2. opponent: Professor Anders Sundan, Institutt for kreftforskning og molekylær medisin, NTNU, Trondheim
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Anne Spurkland, Avdeling for anatomi, IMB, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Finn P. Reinholt, Patologiklinikken, Fakultetsdivisjon RH

Veileder:  Professor Inger Helene Madshus, Institutt for patologi, Fakultetsdivsjon Rikshospitalet

Ubiquitination in Control of EGF Receptor Endocytosis
I avhandlingen ”Ubiquitination in Control of EGF Receptor Endocytosis” har Vibeke Bertelsen funnet ut at et lite protein som kalles ubiquitin er viktig for å stoppe vekstsignalet fra epidermal vekstfaktor reseptor (EGFR). EGFR finnes på celleoverflaten og er viktig for mange prosesser i cellene, som for eksempel celledeling. EGFR fungerer som en antenne for vekstsignaler sendt fra andre celler. Når vekstsignaler treffer denne antennen sendes et signal inn i cellens indre miljø om at cellen skal dele seg. For å unngå at celledelingen kommer ut av kontroll, et kjennetegn ved kreft, er det nødvendig at dette signalet opphører etter en viss tid. En metode for å stoppe signalet er å fjerne EGFR fra cellens overflate ved en prosess som kalles endocytose. Før denne prosessen blir flere reseptorer konsentrert i spesialiserte områder på celleoverflaten som kalles ’clathrin coated pits’. Disse områdene blir deretter tatt inn i cellens indre slik at signalet fra reseptoren kan slås av. Ved bruk av mikroskopi og ulike biokjemiske teknikker har Bertelsen og medforfattere funnet ut at proteinene Grb2, Cbl og epsin 1 er viktige for ansamlingen av EGFR i ’clathrin coated pits’. Når EGFR blir aktivert av vekstfaktor blir proteinet ubiquitin festet på reseptoren. Denne prosessen kalles ubiquitinering og blir fremskyndet av proteinet Cbl. Bertelsen og medforfattere har på flere ulike måter sett at det er en positiv korrelasjon mellom ubiquitinering og endocytose av reseptoren, noe som tyder på at denne modifiseringen er nødvendig for å fjerne EGFR fra celleoverflaten. I tillegg har Bertelsen og medforfattere funnet ut at ubiquitinering er nok til å få reseptoren fjernet fra celleoverflaten. Alt dette tyder på at ubiquitin kontrollerer endocytosen av EGFR. Det er viktig å finne ut mekanismen for endocytose av denne reseptoren for å videre kunne utvikle medisiner for kreftformer som involverer EGFR.

For mer informasjon, kontakt Elisabeth Kolflaath Semprini.

Publisert 13. jan. 2009 11:40 - Sist endret 13. jan. 2009 11:48