Disputas: Marit Bjørnvold

Marit Bjørnvold ved Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Candidate gene studies in type 1 diabetes and other immune-mediated diseases

1. opponent: Professor Mikael Knip, Hospital for Children and Adolescents, University of Helsinki, Finland
2. opponent: Professor Elin Kure, Høgskolen i Telemark, Institutt for Natur-, Helse- og Miljøvernfag
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Kåre I. Birkeland, Fakultetsdivisjon Aker universitetssykehus, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor dr.med. Morten H Vatn, Fakultetsdivisjon Akershus universitetssykehus, Universitetet i Oslo

Veileder:  Hovedveileder: Professor dr.med. Dag Undlien, Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus, Universitetet i Oslo

TITTEL: Genetikk og type 1 diabetes

Årsaken til at noen utvikler Type 1 diabetes (T1D) ligger i et komplekst samspill mellom miljø og gener. T1D er en sykdom hvor mange gener er involvert og hvor en uheldig kombinasjon av flere normale gener fører til utvikling av sykdom. I dette arbeidet har vi undersøkt hvorvidt normal variasjoner i visse gener er assosiert med utvikling av T1D. Vi har fokusert på gener som koder for proteiner som er involvert i vårt immunforsvar. Allergisk astma og cøliaki er også immunmedierte sykdommer hvor flere gener er involvert i sykdomsutvikling. Studier tyder på at gener som har betydning for utvikling av T1D også kan ha betydning for utvikling av allergisk astma og cøliaki. På bakgrunn av dette undersøkte vi om noen av gen variasjonene også kunne være assosiert med disse sykdommene.
Genene vi har undersøkt kan deles i to grupper mht. genproduktenes funksjon; Gener som koder for transkripsjonsfaktorer og gener som koder for reseptorer involvert i mønstergjenkjenning og gjennom dette er involvert i regulering/aktivering av vårt immunforsvar. I vår studie fant vi assosiasjon mellom T1D og polymorfismer (genvariasjoner) i to gener; TLR2 (mønstergjennkjenningreseptor) og T-bet (transkripsjonsfaktor). Vi fant også at astma var assosiert til samme gen variant i TLR2 som T1D. Disse funnene kan bidra til å øke vår forståelse av den biologiske årsaken til disse sykdommene.

I vårt arbeid så vi også på om de genene som man mener med sikkerhet er involvert i utviklingen av T1D (HLA, CTLA4, PTPN22 og INS) påvirker eller interagerer med hverandre, eller om de virker uavhengig av hverandre. Vi fant at HLA og PTPN22 interagerer, mens de andre genene så ut til å virke uavhengig av hverandre.

For mer informasjon, kontakt Ivar Alver.

Publisert 30. mai 2009 20:17 - Sist endret 30. mai 2009 20:51