Disputas: Sigurd Bøe

Cand.scient. Sigurd Bøe ved Fakultetsdivisjon Det norske radiumhospital vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Modulation of gene expression using natural and artificial nucleic acids combined with photochemical internalization technology

Professor Peter E. Nielsen, Institut for Cellulær og Molekylær Medicin, Det sundhedsvidenskabelige fakultet, Panum Instituttet, Københavns Universitet
Professor James B. Lorens, Avdeling for biomedisin, Universitetet i Bergen
Professor Anne Carine Østvold, Avdeling for biokjemi, Institutt for medisinske basalfag, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Bjørn Skålhegg, Avdeling for ernæringsvitenskap, Institutt for medisinske basalfag, Universitetet i Oslo

Veileder:  Professor Eivind Hovig, Institutt for informatikk, Universitetet i Oslo

Modulering av genuttrykk ved bruk av naturlige og kunstige nukleinsyrer i kombinasjon med fotokjemisk internalisering.

Sigurd Bøe har i sin avhandling utviklet metoder for målstyrt levering av naturlige og kunstige nukleinsyrer ved bruk av teknologi for fotokjemisk internalisering (PCI). Avhandlingen belyser ulike aspekter knyttet til utviklingen av målstyrt modulering av genuttrykk ved bruk av peptid-konjugerte peptidnukleinsyrer (PNA), ”small interfering RNA” (siRNA) og ”messenger RNA” (mRNA)-molekyler.
Hoveddelen av arbeidet har omfattet evaluering av en rekke ulike typer bæremolekyler (peptider, lipider og polymerer) i kombinasjon med de respektive nukleinsyrer for å finne kandidater som er egnet for PCI-applikasjoner. En forutsetning for å benytte PCI-teknologien er at det gitte molekyl/kompleks er lokalisert i endosomer eller lysosomer, da PCI-behandlingen fører til ødeleggelse av membranene i disse vesiklene med påfølgende frigivelse av ”fanget” materiale. For å oppnå en målstyrt effekt er det essensielt at det gitte molekyl/kompleks ikke unnslipper endosomale og lysosomale vesikler uten bruk av PCI. Ved å kvantifisere den biologiske effekten i form av forandret genuttrykk nedstrøms for PCI-behandlingen fikk vi et mål på graden av målstyring for de ulike kombinasjoner av bæremolekyler og nukleinsyrer som er omtalt i avhandlingen. Doktorgradsarbeidet påviste muligheten for å målstyre PNA-, siRNA- og mRNA-molekyler ved bruk av PCI for å oppnå både en effektiv ned- og oppregulering av genuttrykk. Toksisiteten som tidligere har vært et problem knyttet til PCI-anvendelser kunne unngåes ved bruk av siRNA når kombinert med egnede bærermolekyler og ved optimaliserte betingelser.

For mer informasjon, kontakt Marianne Baksjøberg.

Publisert 9. mars 2009 10:53 - Sist endret 9. mars 2009 11:09