Disputas: Stephan A. Brackmann

Cand.med. Stephan A. Brackmann ved Fakultetsdivisjon Akershus universitetssykehus vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Colorectal cancer and IBD in Norway – A retrospective analysis

1. opponent: Professor Alastair Forbes, Gastroenterology and Clinical Nutrition, University College Hospital, London, England
2. opponent: Professor Kjell Øvrebø, Kirurgisk avdeling, Haukeland universitetssykehus, Bergen
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Tor J. Eide, Institutt for patologi, Fakultetsdivisjon Rikshospitalet, UiO

Leder av disputas:  Professor Tom Øresland, Kirurgisk avdeling, Fakultetsdivisjon Akershus universitetssykehus, UiO

Veileder:  Professor Morten Vatn, EpiGen, Fakultetsdivisjon Akershus universitetssykehus, UiO

Tykktarmskreft ved inflammatorisk tarmsykdom i Norge

Lege og forsker Stephan Brackmann har kartlagt risikofaktorer for tykktarmskreft ved inflammatorisk tarmsykdom (IBD). Resultatene antyder to ulike typer tykktarmskreft ved IBD.
Inflammatorisk tarmsykdom (ulcerøs kolitt, Crohn`s sykdom) kjennetegnes ved en livslang tilbakevendende betennelse i tarmen, forårsaket av miljø og genetiske faktorer. Forekomsten av IBD i Norge er blant den høyeste i verden. Pasientene har økt risiko for tykktarmskreft og den øker for hvert år etter IBD diagnosen. Det har vært vanlig å starte regelmessig kreftscreening 10 år etter sykdomsdebut. Screeningen har imidlertid gitt utilfredsstillende resultater. En bedre forståelse av sykdomsmekanismene er nødvendig for å kunne reformere screeningstrategien. Pasientdata fra Akershus- og Aker universitetssykehus samt Rikshospitalet ble koblet med data fra Kreftregisteret. Pasienter med diagnosen IBD og tykktarmskreft ble nærmere studert. Så mange som 14 av 67 (21 %) pasienter med IBDrelatert tykktarmskreft utviklet cancer i løpet av de første 10 år etter IBD -diagnosen. Resultatet var oppsiktsvekkende og førte til en grundig kartlegging av risikofaktorer i materialet. To ulike typer tykktarmskreft ble avslørt:
Multifokal tykktarmskreft ved IBD, kjennetegnet av multiple svulster eller forløperlesjoner til kreft i tarmen. Pasientene i denne gruppen viste ung alder ved IBD debut og forholdsvis lang sykdomsvarighet før det oppsto kreft. Overlevelsen var dårligere sammenlignet med fokal tykktarmskreft ved IBD og tykktarmskreft generelt i den norske befolkningen.
Fokal tykktarmskreft ved IBD, hvor ondartete slimhinneforandringer viste seg å være begrenset til kun ett segment av tykktarmen. Pasientene var eldre ved IBD debut, men sykdomsvarigheten til cancer var forholdsvis kort og inkluderte alle individer som utviklet kreft i løpet av de første 10 sykdoms år. Det var ingen signifikant forskjell i overlevelsen sammenlignet med tykktarmskreft generelt i den norske befolkningen.

For mer informasjon, kontakt Elisabeth Kolflaath Semprini.

Publisert 1. apr. 2009 14:07 - Sist endret 1. apr. 2009 14:13