Disputas: Åse Bratland

Cand.med. Åse Bratland ved Fakultetsdivisjon Det norske radiumhospital vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Therapeutic targeting of molecular mechanisms involved in tumor progression and metastasis

Professor dr.med. Jens Overgaard, Eksperimentell klinisk onkologi, Århus Sykehus, Danmark
Avdelingsleder dr.med. Tone Ikdahl, Kreftsenteret, Ullevål Universitetssykehus, Oslo
Professorstipendiat siv.ing., ph.d Kristin Austlid Tasken, Urologisk forskningsinstitutt, Aker Universitetssykehus HF, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Arne Bakka, Kirurgisk avdeling, Akershus Universitetssykehus, Universitetet i Oslo

Veileder:  Professor Anne Hansen Ree, Avdeling for tumorbiologi, Det norske radiumhospital, Rikshospitalet HF, Universitetet i Oslo

Kreftspredning og effekt av strålebehandling.
Kreftlege Åse Bratland har i sin avhandling kartlagt biologiske mekanismer som styrer spredning av kreft og kreftcellers respons på strålebehandling.

Moderne kreftbehandling er basert på kunnskap om det biologiske grunnlaget for vekst og spredning av kreftsvulster. Gjennom forskning for å kartlegge ulike biologiske mekanismer økes vår kliniske forståelse slik at vi med enda større presisjon kan målrette behandlingen for den individuelle pasienten og hennes/hans kreftsykdom. Moderne, såkalt biologisk rettet kreftbehandling kan brukes alene eller sammen med eksisterende kreftbehandling, som strålebehandling og cellegift, for å bedre effekten av disse.

I sin avhandling Therapeutic targeting of molecular mechanisms involved in tumor progression and metastasis har Åse Bratland og hennes medarbeidere kartlagt nye signalmekanismer som styrer spredning av kreftceller og kreftcellers respons på strålebehandling. Forskningen har identifisert nye gener og signalveier som blir aktivert i spredningsprosessen og strålingsrespons. Moderne – og kostbare – medikamenter som allerede brukes i kreftbehandling eller er i utvikling påvirker nettopp slike signalveier og kan brukes for å forbedre effekten av strålebehandling og hemme kreftspredning.

For mer informasjon, kontakt Marianne Baksjøberg.

Publisert 2. feb. 2009 11:07 - Sist endret 16. feb. 2009 13:46