Disputas: Sara Bremer

Cand.pharm. Sara Bremer ved Fakultetsdivisjon Rikshospitalet vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Inosine Monophosphate Dehydrogenase: The Molecular Target of Mycophenolate

1. opponent: Dr. MD Bart Maes, Heilig Hartziekenhuis Roeselare-Menen, Roeselare, Belgia
2. opponent: Medisinsk dir. Marie Buchmann, Fürst Medisinske Laboratorium, Oslo
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Harald Stenmark, Avdeling for biokjemi, Inst. for kreftforskning, Fakultetsdivisjon Radiumhospitalet, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Johanna Olweus, Avdeling for immunologi, Institutt for kreftforskning, Fakultetsdivisjon Radiumhospitalet, Universitetet i Oslo

Veileder:  Professor Stein Bergan, Avdeling for medisinsk biokjemi, Fakultetsdivisjon Rikshospitalet, Universitetet i Oslo

IMPDH: Målenzymet for det immundempende legemidlet mykofenolat
Farmasøyt og stipendiat Sara Bremer har i sitt doktorgradsarbeid studert genuttrykket av enzymet inosinmonofosfat dehydrogenase (IMPDH), som er målenzymet for det immundempende legemidlet mykofenolat. Arbeidet har bidratt med nyttig kunnskap i forbindelse med etablering av strategier for individuell tilpasning av mykofenolatbehandling hos transplanterte pasienter.

En mulig strategi for å individualisere mykofenolatbehandlingen kan være å styre doseringen ut fra individuelt IMPDH-nivå. I den forbindelse er det nødvendig med bedre kunnskap om forholdet mellom mykofenolat, målenzymet IMPDH og responsen hos den enkelte pasient.

I avhandlingen Inosine Monophosphate Dehydrogenase: The Molecular Target of Mycophenolate har Sara Bremer og medarbeidere utviklet en metode for å måle genuttrykket av to IMPDH isoformer i blodceller. Metoden har blitt benyttet i studier av nyretransplanterte pasienter og friske personer som har fått mykofenolat. Resultatene viser at genuttrykket av IMPDH isoformene, samt IMPDH enzymaktiviteten, påvirkes av flere faktorer som status i immunforsvaret og behandling med legemidler som kortikosteroider og mykofenolat. Studiene viser også at IMPDH-reguleringen endres med tiden etter transplantasjon. Hos nyretransplanterte pasienter ble det funnet en sammenheng mellom IMPDH2 genuttrykk og risiko for organavstøtning. Dette støtter potensialet for personlig tilpasning av mykofenolatbehandling basert på IMPDH-målinger.

For mer informasjon, kontakt Elisabeth Kolflaath Semprini.

Publisert 9. okt. 2009 13:38 - Sist endret 9. okt. 2009 13:48