Disputas: Guri Døsen-Dahl

Cand.scient. Guri Døsen-Dahl ved Fakultetsdivisjon Det norske radiumhospital vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): The bone marrow microenvironment in early B lymphopoiesis and acute lymphoblastic leukemia; impact of the Wnt and TGFβ/BMP signaling pathways

Professor Stefan Karlsson, Avdeling for molekylærmedisin og genterapi, Lund Universitetssykehus, Sverige
Forsker, phd. Ondrej Machon, Seksjon for celle- og genterapi, Institutt for mikrobiologi, Oslo Universitetssykehus HF, Rikshospitalet
Professor Janne E. Reseland, Avdeling for biomaterialer, Institutt for klinisk odontologi, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Stein Kvaløy, Fagområde klinisk kreftforskning, Oslo Universitetssykehus HF, Rikshospitalet – Radiumhospitalet, Universitetet i Oslo

Veileder:  Forsker Edith Rian, Avdeling for immunologi, Oslo Universitetssykehus HF, Rikshospitalet-Radiumhospitalet

Betydningen av beinmargens mikromiljø for hvite blodceller og leukemiceller.

I arbeidet som presenteres i denne avhandlingen prøver vi å forstå mer om hvordan hvite blodceller og leukemiceller kommuniserer med andre celler i beinmargen, og hvordan mikromiljøet i beinmargen beskytter leukemiceller mot behandling med cellegift. Økt kunnskap om hvilke molekyler og celler som deltar i dette samspillet er et viktig steg i prosessen mot utvikling av nye behandlingsformer for blodkreft.

Kroppens blodstamceller og de første utviklingstrinnene av hvite blodceller (blant annet B celler) dannes i beinmargen i en kompleks prosess kalt hematopoiese. Denne prosessen er godt regulert av andre celler i beinmargen, blant annet av noen celler som kalles stromaceller. Stromacellene beskytter blodcellene og forsyner de med riktig næring, i tillegg til å regulere blodcellenes oppvekst, utvikling og død. Leukemi (blodkreft) er karakterisert ved en rask tilvekst av tidlige stadier av hvite blodceller som invaderer beinmargen og ødelegger produksjonen av normale hvite blodceller. Fokus for denne avhandlingen har vært hvordan normale B celle forstadier og leukemiceller kommuniserer med stromacellene i beinmargen. Det er kjent at celler i beinmargen kan ha en beskyttelseseffekt overfor leukemiceller som behandles med cytostatika, men det trengs mer kunnskap om hvilke mekanismer som bidrar til dette.

Vi har sett på to signalveier som er aktive i B celle forstadier og leukemiceller, Wnt signalvei og TGFbeta/BMP signalvei, og funnet ut at begge disse signalveiene hemmer veksten til cellene. Videre har vi funnet at TGFbeta og BMP-6, som blant annet produseres av stromaceller i beinmargen, er med på å beskytte cellene mot kjemoterapi.

For mer informasjon, kontakt Marianne Baksjøberg.

Publisert 22. apr. 2009 16:15 - Sist endret 22. apr. 2009 16:28