Disputas: Hilde Eikemo

Cand.scient. Hilde Eikemo ved Fakultetsdivisjon Rikshospitalet vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Regulation of myosin light chain 2 phosphorylation in cardiac muscle and its possible role in contractile responses

1. opponent: Professor Thomas Eschenhagen, Inst. of Experimental and Clinical Pharmacology, University Medical Center Hamburg-Eppendorf, Hamburg, Tyskland
2. opponent: Professor Øyvind Ellingsen, Inst. for sirkulasjon og bildediagnostikk, Medisinsk teknisk forskningssenter, NTNU, Trondheim
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Odd Brørs, Avdeling for medisinsk biokjemi og klinisk farmakologi, Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Guro Valen, Avdeling for fysiologi, Institutt for medisinske basalfag, Universitetet i Oslo

Veileder:  Professor Jan-Bjørn Osnes, Farmakologisk institutt, Fakultetsdivisjon Rikshospitalet, Universitetet i Oslo

Ny kunnskap om hjertets pumpeevne
Forskningsstipendiat Hilde Eikemo har sammen med medarbeidere kommet frem til ny kunnskap om hva som regulerer hjertets evne til å pumpe blod rundt i kroppen og hvordan denne reguleringen varierer mellom friske og syke hjerter. Slik kunnskap er viktig for å kunne forstå alle de kompliserte mekanismene som pågår samtidig i hjertet, og bidrar også til at man lettere kan gi den rette behandlingen ved for eksempel hjerteinfarkt eller hjertesvikt.

I sin avhandling “Regulation of myosin light chain 2 phosphorylation in cardiac muscle and its possible role in contractile responses” (Regulering av myosin lett kjede 2-fosforylering i hjertemuskelen og dets potensielle rolle i kontraktile responser), har Hilde Eikemo undersøkt hjertets egenskaper under ulike betingelser ved å måle aktiviteten til spesielle enzymer (proteiner som fungerer som katalysatorer i kroppen) som kan påvirke hjertets pumpeevne. Hun har også funnet en ny måte å bearbeide målingene på for å evaluere effekten av enzymhemmere som er hyppig brukt i forskningen.

For mer informasjon, kontakt Elisabeth Kolflaath Semprini.

Publisert 20. nov. 2009 11:08 - Sist endret 20. nov. 2009 11:49