Disputas: Anette Løken Eilertsen

Cand.med. Anette Løken Eilertsen ved Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Postmenopausal Hormone Therapy: Differential Impact of Dose and Regimens on Hemostasis and Inflammation

1. opponent: Docent Katarina Bremme, Kvinnokliniken, Karolinska Universitetssjukhuset, Solna, Sverige
2. opponent: Professor Pål Øian, Kvinneklinikken, Universitetssykehuset Nord-Norge, Tromsø
3. medlem av bedømmelseskomiteen: Professor Geir E. Tjønnfjord, Medisinsk avdeling, Fakultetsdivisjon Rikshospitalet, UiO

Leder av disputas:  Førsteamanuensis Anne Cathrine Staff, Kvinnesenteret, Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus, UiO

Veileder:  Professor Per Morten Sandset, Medisinsk klinikk, Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus, UiO

Hormonbehandling i overgangsalder, bedre i lavere doser
Det er gunstigere med lavere doser med hormoner når kvinner behandles i forbindelse med overgangsalderen. Hetetokter, søvnvansker og humørendringer gjør at mange kvinner gruer seg til overgangsalderen. Hormonbehandling med østrogener hjelper en del kvinner, mens andre velger la være å bruke slik behandling i frykt for økt risiko for blant annet blodpropp og brystkreft. Det er flere studier vist at hormonbehandling i vanlige doser er assosiert med økt risiko for blodpropp, mens vi mangler kliniske undersøkelser som vurderer lavere doser.

Resultatene fra doktorgradsarbeidet til lege og forsker Anette Løken Eilertsen ved Oslo universitetssykehus, Ullevål gir holdepunkter for at lavere dose av østrogener og progesteroner har lavere risiko for blodpropp og stiller spørsmål om de hormonbehandlingene vi hittil har brukt har hatt en unødvendig høy dose med østrogen og progesteron.

Bruk av hormonbehandling fører til mange endringer i blodlevrings(koagulasjons) systemet. Det er vist at selv små endringer i koagulasjonsproteinene aktiverer dette systemet. Desto mer blodet koagulerer desto større er risikoen for blodpropp. Flere studier har vist at hormonbehandling i vanlig doser er assosiert med aktivert blodlevringssystem. I dette doktorgradsarbeidet er det målt i hvilken grad blodet koagulerer ved ulike typer hormonbehandling. Resultatene viste at preparatene med en vanlig dose østrogen førte til at blodet levret seg lettere, mens behandlingen med lavere dose ikke hadde samme virkning. Aktiveringen av dette systemet har i tidligere studier vist å være knyttet til en endring av koagulasjonsproteinene. Denne studien har vist at også disse endringene også er relatert til dose av hormoner. Etter at denne studien ble gjennomført har hormonpreparater med enda lavere dose blitt tilgjengelig. Vi synes det ville være interessant å se om enda lavere dose påvirket blodlevringssystemet i enda mindre grad.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova.

Publisert 9. okt. 2009 08:57 - Sist endret 14. okt. 2009 19:38