Disputas: Aina Emaus

Cand.med. Aina Emaus ved Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Metabolic profile, physical activity, estradiol and breast cancer

1. opponent: Doctor Anne McTiernan, Fred Hutchinson Cancer Research Center, Seattle, USA
2. opponent: Professor Anders Ekbom, Department of Medicine, Karolinska University Hospital, Stockholm, Sweden
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Giske Ursin, Institutt for medisinske basalfag, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor dr.med. Rolf Kåresen, Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus, Universitetet i Oslo

Veileder:  Hovedveileder: Overlege PhD Inger Thune, Onkologisk avdeling Ullevål univ.-sykehus HF.Biveileder: Førsteamanuensis Marit Bragelien Veierød, Institutt for medisinske basalfag (IMB), Universitetet i Oslo.

Metabolsk profil, fysisk aktivitet, østrogener og brystkreft

Brystkreft er den hyppigste kreftformen og den vanligste dødsårsaken i aldersgruppen 35–55 år blant kvinner i Norge. Antallet nye brystkrefttilfeller øker parallelt med en ugunstig livsstil kjennetegnet av fysisk inaktivitet og overvekt, såkalt ugunstig energibalanse. Aina Emaus1 har i sin avhandling undersøkt faktorer relatert til energibalanse fra fødsel og gjennom livet som kan være forbundet med økt østrogen og brystkreft.

Materialer fra to ulike studier, den norske Energy Balance and Breast cancer Aspects (EBBA)2 studien, og de fylkesvise helseundersøkelser3 ble benyttet. I EBBA-studien målte man daglig østrogen i spytt gjennom en hel menstruasjonssyklus hos 204 kvinner i alderen 25-35 år. Man hadde også mål på fødselsvekt, alder ved første menstruasjon, fysisk aktivitet, metabolsk profil (kroppssammensetning, fettstoffer i blodet, blodtrykk, blodsukker). I de fylkesvise helseundersøkelsene blant nærmere 40 000 kvinner i Finnmark, Oppland og Sogn og Fjordane (1974-87) ble også metabolsk profil og fysisk aktivitet målt. I perioden 1974 -2005 ble det diagnostisert og inkludert 1364 brystkrefttilfeller og disse brystkreftpasientene er så fulgt i 8 år (gjennomsnitt).

Emaus og hennes medforfattere har vist at lav fødselsvekt og tidlig alder ved første menstruasjon sammen med overvekt gir høye daglige nivåer av østrogen hos unge kvinner. De finner også at fysisk inaktivitet sammen med en ugunstig metabolsk profil, påvirker nivå av østrogen. Disse høye østrogennivåene som da kan oppstå, kan være av stor betydning for senere utvikling av brystkreft. I oppfølgingsstudien blant brystkreftpasientene fant man at overvekt, fysisk inaktivitet, ugunstig fettprofil og høyt blodtrykk før og etter diagnose reduserte brystkreftoverlevelse.

Avhandlingen gir økt kunnskap om kompliserte mekanismer knyttet opp livsstil, metabolsk profil og nivå av østrogener, faktorer som påvirker hvem som får brystkreft og brystkreftprognose.

1 Aina Emaus har vært stipendiat i Kreftforeningen og hatt arbeidssted ved Ullevål Universitetssykehus i Oslo, 2005-2008.
2 Et samarbeidsprosjekt mellom Universitetet i Tromsø og Harvard University
3 Et samarbeidsprosjekt mellom Folkehelsa (Statens Helseundersøkelser (SHUS)), Kreftregisteret og Statistisk sentralbyrå.

For mer informasjon, kontakt Ivar Alver.

Publisert 14. mars 2009 20:20 - Sist endret 19. mars 2009 08:47