Disputas: Kyrre Eeg Emblem

M.Sc. Kyrre Eeg Emblem ved Fakultetsdivisjon Rikshospitalet vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Combined structural, microvascular and functional mapping of brain tumors for improved diagnosis and treatment planning

1. opponent: Professor A. Gregory Sorensen, Athinoula A. Martinos Center for Biomed imaging, MIT og Harvard Medical School, USA
2. opponent: Professor Freddy Ståhlberg, Radiation Physics, Lund Universitetssykehus
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Eirik Helseth, Nevrokirurgisk avdeling, Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus, UiO

Leder av disputas:  Divisjonsleder Frode Vartdal, Fakultetsdivisjon Rikshospitalet, UiO

Veileder:  Professor Atle Bjørnerud, Fysisk institutt, Universitetet i Oslo

Forbedret diagnostikk av hjernesvulster
Fysiker og forsker Kyrre Eeg Emblem har i sitt doktorgradsarbeid presentert nye metoder for raskere og sikrere diagnose av hjernesvulster.

Personer med mistanke om hjernesvulst blir i dag referert til en magnettomograf (MR skanner) for nærmere bestemmelse av svulstens alvorlighetsgrad og for planlegging av videre behandling. Med eksisterende metoder er resultatet av denne MR undersøkelsen i stor grad avhengig av legen som analyserer bildene, noe som igjen kan få konsekvenser for pasientens behandlingsopplegg og videre sykdomsforløp.

I sin avhandling ”Combined structural, microvascular and functional mapping of brain tumors for improved diagnosis and treatment planning” har Kyrre Eeg Emblem og hans medarbeidere vist at man ved hjelp av matematiske datamodeller kan erstatte dagens brukeravhengige bildetolkning med automatiske metoder som gir et sikrere og mer objektivt resultat.

Avhandlingen presenterer metoder som inngår i en større database hvor informasjon og erfaringer fra hundrevis av tidligere pasienters MR undersøkelser blir brukt til å bedre forutsi sykdomsstatus og forventet respons på behandling hos nye pasienter. Særlig analyse av blodstrømsmålinger i svulstene, såkalt MR perfusjon, har stått sentralt i avhandlingen.

For mer informasjon, kontakt Elisabeth Kolflaath Semprini.

Publisert 15. juni 2009 09:43 - Sist endret 15. juni 2009 09:59