Disputas: Morten Wang Fagerland

Cand.scient. Morten Wang Fagerland ved Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Performance of significance tests, with emphasis on three statistical problems in medical research

1. opponent: Professor Michael J Campbell, School of Health and Related Research, University of Sheffield, England
2. opponent: Førsteamanuensis Geir Egil Eide, Regionalt kompetansesenter for klinisk forskning, Haukeland universitetssykehus, Bergen, Norge
3. medlem av bedømmelseskomiteen: Professor Dag Steinar Thelle, Avdeling for biostatistikk, Institutt for medisinske basalfag, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Petter Urdal, Klinisk kjemisk avdeling, Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus, Universitetet i Oslo

Veileder:  Professor Leiv Sandvik, Kompetansesenter for klinisk forskning, Oslo universitetssykehus, Ullevål

Ny kunnskap om statistiske metoder i medisinsk forskning
I avhandlingen “Performance of significance tests, with emphasis on three statistical problems in medical research” har forsker Morten Wang Fagerland og kollegaer undersøkt egenskapene til noen av de mest brukte statistiske metodene innen medisinsk forskning. I tillegg presenteres utviklingen av en ny statistisk test. Resultatene har betydning for grunnleggende retningslinjer for korrekt bruk av statistikk i medisinsk forskning.

Medisinsk forskning handler ofte om sammenlikninger. Hvilken av to konkurrerende behandlinger er mest effektiv? Hva kan predikere sykdomsforløp best: blodtrykk, kollesterolnivå, alder? Statistiske metoder brukes til å besvare slike spørsmål, men alle metoder bygger på visse forutsetninger for at de kan regnes som pålitelige. I praksis kan det ofte være vanskelig å vite om disse forutsetningene er oppfylt. Det er derfor viktig at de mest brukte metodene er robuste mot mindre avvik fra forutsetningene slik at vi kan stole på resultatene.

I avhandlingen er egenskapene ved en rekke signifikanstester – en klasse med statistiske metoder for å vurdere om de resultatene man har observert kan tilskrives en reell effekt eller om det kan være et resultat av tilfeldig variasjon – vurdert og sammenliknet. I en av avhandlingens artikler presenteres også en ny test for å vurdere om en statistisk modell er godt egnet til å beskrive observerte data.

Resultatene fra avhandlingen har ført til økt forståelse av egenskapene til noen av de mest brukte testene i medisinsk forskning. Avhandlingen presenterer nye retningslinjer for når disse testene kan brukes og når de ikke lenger er til å stole på.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova.

Publisert 11. nov. 2009 10:01 - Sist endret 11. nov. 2009 10:14