Disputas: Lars-Egil Fallang

Cand.scient. Lars-Egil Fallang ved Fakultetsdivisjon Rikshospitalet vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Investigating celiac disease using recombinant soluble MHC class II molecules

1. opponent: Professor Kai Wucherpfennig, Dana-Farber Cancer Institute, Harvard Medical School, Boston, USA
2. opponent: Professor Johanna Olweus, Avd. for immunologi, Fakultetsdivisjon Dnr, UiO
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Kai-Håkon Carlsen, Barneklinikken, Fakultetsdivisjon Rikshospitalet, UiO

Leder av disputas:  Professor Lars Aabakken, Medisinsk avdeling, Fakultetsdivisjon Rikshospitalet

Veileder:  Professor Ludvig M. Sollid, Immunologisk institutt, Fakultetsdivisjon Rikshospitalet, UiO

Utredelse av cøliaki ved bruk av rekombinante løselige MHC klasse II molekyler
I denne avhandlingen presenteres nye funn som belyser bakgrunnen for den spesifikke assosiasjonen mellom proteinet HLA-DQ2.5 og sykdommen cøliaki. Cøliaki er en kronisk betennelse i tynntarmen som fremkalles av gluten fra hvete, bygg, rug og spelt. Opp mot 1 % av befolkningen lider av denne sykdommen, der 90 % av pasientene har den arvelige komponenten HLA-DQ2.5. Dette proteinet spiller en sentral rolle i sykdomsutviklingen ved å presentere gluten fragmenter, eller peptider, til gluten spesifikke T celler. Et annet nærmest identisk protein, HLA-DQ2.2, er ikke assosiert med cøliaki, men har allikevel evnen til å binde og presentere gluten peptider til de samme T cellene. Bakgrunnen for denne ulike assosiasjonen har derfor vært en gåte.
I denne avhandlingen er det avdekket en forskjell mellom disse proteinenes evne til å binde gluten peptider. Resultatene viser at DQ2.5 har en aminosyre forskjell fra DQ2.2 som forårsaker en økt evne av DQ2.5 til å holde på peptider over tid. Evnen til å holde på peptidene over tid er sannsynligvis viktig i den initierende fasen av sykdommen. Dette er fordi cellene som uttrykker disse proteinene må plukke opp gluten i tarmen, for så å vandre gjennom lymfesystemet til lymfeknutene der presentasjon av peptid til gluten spesifikke T celler foregår. Celler som uttrykker DQ2.5 vil dermed ha en større mengde gluten peptider ved ankomst til lymfeknutene sammenlignet med celler som uttrykker DQ2.2, og dermed også ha større sjanse til å aktivere gluten spesifikke T celler. Dette kan forklare proteinenes forskjellige assosiasjon med cøliaki.
Videre omhandler avhandlingen et mulig diagnostisk verktøy for å identifisere cøliaki pasienter. Dette verktøyet består av glutenpeptid-bundne rekombinante løselige former av HLA-DQ2.5 som brukes til å detektere gluten spesifikke T celler i blod fra pasienter etter et kort inntak av gluten.

For mer informasjon, kontakt Elisabeth Kolflaath Semprini.

Publisert 11. sep. 2009 13:49 - Sist endret 11. sep. 2009 13:56