Disputas: Maria Filimonenko

MD Maria Filimonenko ved Fakultetsdivisjon Det norske radiumhospital vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Mechanisms of autophagic protein degradation

1. opponent: Dr. Maria Høyer-Hansen, PhD, Institute of Cancer Biology, Danish Cancer Society, København, Danmark
2. opponent: Professor emeritus Trond Berg, Institutt for molekylær biovitenskap, Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet, Universitetet i Oslo
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Finn Olav Levy, Farmakologisk institutt, Fakultetsdivisjon Rikshospitalet, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Henrik Huitfeldt, Patologiklinikken, Fakultetsdivisjon Rikshospitalet, Universitetet i Oslo

Veileder:  Førsteamanuensis Anne Simonsen, Avdeling for biokjemi, Institutt for medisinske basalfag, Universitetet i Oslo

Cellulær selv-spising kan hindre nevrodegenerative sykdommer
Nedbrytning av overflødig og skadet materiale i kroppens celler er viktig for at cellene skal fungere normalt. Autofagi, eller selv-spising, er en nedbrytningsprosess hvor det materialet som skal brytes ned omsluttes av en membran (autofagosom), som deretter fraktes til cellens nedbrytningsstasjon (lysosomet). Autofagi er blant annet viktig for fjerning av aggregerte proteiner i hjernen som ellers vil hope seg opp og forårsake nevrodegenerering, som for eksempel Alzheimers og Huntingtons sykdom.
I sin forskning har Maria Filimonenko undersøkt autofag nedbrytning av aggregater i ulike nevrodegenerative modeller. Filimonenko og hennes medarbeidere har funnet at proteinet ALFY, ved å binde både til aggregert Huntingtin protein og til autofage membraner, danner bindeleddet mellom aggregatene og autofagosomet. I sitt arbeid har Filimonenko og hennes medarbeidere brukt både cellelinjer, primære nerveceller og bananfluer som modell, og funnet at aggregert Huntingtin hoper seg opp når ALFY fjernes. Det mest interessante funnet er at aggregatene reduseres betydelig når mengden ALFY økes. Dette kan være et viktig funn med tanke på behandling av pasienter med nevrodegenerative sykdommer. Filimonenko har også kartlagt signalene som fører til lokalisering av ALFY til cellekjernen, og selv om man ikke kjenner rollen til ALFY her vil dette være viktig å finne ut av fordi flere nevrodegenerative sykdommer har aggregater nettopp i kjernen.
Filimonenko har også studert andre proteiners rolle i autofagi. De såkalte ESCRT-proteinene er en gruppe proteiner som er involvert i å danne multi-vesikulære strukturer (MVB) i cellen. Maria har funnet at mangel på ESCRT proteiner, og derved funksjonelle MVB, også påvirker autofagi, fordi funksjonell autofag nedbytning er avhengig av fusjon mellom autofagosomer og MVB. Et slikt ESCRT protein er CHMP2B, som er funnet mutert i pasienter med en spesiell nevrodegenerativ sykdom. Filimonenkos resultater kan derfor forklare noe av årsaken til sykdom hos disse pasientene.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova.

Publisert 3. des. 2009 13:26 - Sist endret 3. des. 2009 13:34