Disputas: Hans Olav Fjærli

Cand.med. Hans Olav Fjærli ved Fakultetsdivisjon Akershus universitetssykehus vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Epidemiological and molecular biological studies in Respiratory Syncytial Virus Bronchiolitis

1. opponent: Professor Trond Flægstad, Barneavd., Universitetssykehuset i Tromsø
2. opponent: Avdelingsdirektør, ph.d. Wenche Nystad, Nasjonalt Folkehelseinstitutt
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Tore Gunnar Abrahamsen, Barneklinikken, Fakultetsdivisjon Rikshospitalet

Leder av disputas:  Professor Drude Fugelseth, Barnesenteret, Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus

Veileder:  Professor Britt Nakstad, Barne og ungdomsklinikken, Fakultetsdivisjon Akershus universitetssykehus

Epidemiologiske og molekylærbiologiske studier av respiratorisk syncytial virus bronkiolitt
Infeksjon med respiratorisk syncytial virus (RSV) er den hyppigste årsak til alvorlig luftveissykdom hos spedbarn. Symptomene varierer fra lette forkjølelsessymptomer til alvorlig nedre luftveisinfeksjon med astmalignende pustebesvær (=bronkiolitt). Gjentatte infeksjoner er vanlig, men den første infeksjonen er som regel mest alvorlig og leder til sykehusinnleggelse hos 2-3 % av barn i første leveår. Årsaken til dette er fortsatt ikke helt forstått, og på tross av mer enn 50 års forskning er det fortsatt ikke utviklet en effektiv vaksine.
Målet med avhandlingen var både å studere omfanget av RSV bronkiolitt hos hospitaliserte spedbarn i Akershus, samt å studere hvordan immunsystemet er utviklet ved fødsel hos affiserte spedbarn og hvordan dette aktiviseres ved akutt sykdom.
Vi fant i våre studier at omfanget av denne sykdommen hos hospitaliserte spedbarn i Akershus er sammenfallende med det som er funnet i andre studier. Dette innbefatter også at mange spedbarn hospitalisert med denne sykdommen synes å ha noe nedsatt lungefunksjon ved syv års alder.
For å studere hvordan immunsystemet er utviklet ved fødsel og aktivisert ved akutt sykdom benyttet vi to relativt nye molekylærbiologiske teknikker. Ved å studere hvilke gener og grupper av gener som aktiviseres kunne vi påvise en rekke nye gener som kan være av betydning for forståelsen av hvorfor noen spedbarn blir mer syke enn andre. Vi fant også at immunsystemet ved fødsel synes noe mangelfullt utviklet hos spedbarn med akutt bronkiolitt og kan være med på å forklare hvorfor noen barn er mer mottagelig for denne virusinfeksjonen enn andre. Våre funn må imidlertid tolkes med forsiktighet og bør etterundersøkes i større og mer målrettede studier.

For mer informasjon, kontakt Elisabeth Kolflaath Semprini.

Publisert 5. jan. 2009 13:34 - Sist endret 5. jan. 2009 13:40