Disputas: Arnljot Flaa

Cand.med. Arnljot Flaa ved Ullevål universitetssykehus vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Sympathoadrenal Reactivity to Stress as a Predictor of Cardiovascular Risk Factors

Professor Per Lund-Johansen, Institutt for indremedisin, Haukeland Universitetssykehus
Professor Stein Knardahl, Statens arbeidsmiljøinstitutt, Oslo
Professor Ivar Aursnes, Institutt for farmakoterapi, Universitetet i Oslo

Veileder:  Morten Rostrup, Ullevål universitetssykehus HF, Universitetet i Oslo

Stressdisponerte mer utsatt for hjerte- og karsykdommer. Stressreaksjoner forårsaker økt risiko for hjerte- og karsykdommer. Det viser en fersk studie utført ved Ullevål universitetssykehus.
For 18 år siden gjennomførte en gruppe 19-årige menn stresstester som intens hoderegning og kuldepåvirkning. Blodtrykk, puls og stresshormoner ble målt under testene. Nå, når mennene nærmer seg 40 år, har de igjen blitt undersøkt i forhold til høyt blodtrykk, sukkersyke og fedme.

Både høyt blodtrykk og insulinresistens, som betegner forstadiet til sukkersyke, var mer vanlig hos de personene som reagerte mest på stresstestene i følge lege og forsker Arnljot Flaa ved Ullevål universitetssykehus. Resultatene inngår i hans doktorgradsavhandling ”Sympathoadrenal Reactivity to Stress as a Predictor of Cardiovascular Risk Factors” som utgår fra Universitetet i Oslo.

Dette er foreløpig et felt med mange ubesvarte spørsmål, men Flaa forklarer at et
kraftig reaksjonsmønster ved stress blant annet kan redusere blodgjennomstrømming i enkelte organer og medføre strukturelle endringer i blodåreveggen når reaksjonene gjentar seg gang etter gang, år etter år. Disse faktorene kan igjen virke inn utviklingen av høyt blodtrykk og sukkersyke.

Når det gjelder utvikling av fedme, stiller saken seg noe annerledes. Det viste seg nemlig at personene som i størst grad lot seg stresse holdt seg slankere enn de roligere individene, muligens som et uttrykk for høyere forbrenning.

For mer informasjon, kontakt Marianne Baksjøberg.

Publisert 9. jan. 2009 10:03 - Sist endret 14. jan. 2009 10:49