Disputas: Ingvild Flåtten

Cand.scient. Ingvild Flåtten ved Fakultetsdivisjon Det norske radiumhospital vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Regulation of initiation of replication in Escherichia coli: The role of the DnaA protein and other initiation factors at different growth rates

1. opponent: Professor Anders Løbner-Olesen, Department of Science, Systems and Models, Roskilde University, Danmark
2. opponent: Professor Anne-Brit Kolstø, Avdeling for farmasøytisk biovitenskap, Farmasøytisk institutt, Universitetet i Oslo
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Førsteamanuensis Olav Engebråten, Avdeling for tumorbiologi, Fakultetsdivisjon Det norske radiumhospitalet, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Arne Klungland, Forskerlinjen medisin, Universitetet i Oslo

Veileder:  Professor Kirsten Skarstad, Avdeling for farmasøytisk biovitenskap, Farmasøytisk institutt, Universitetet i Oslo

Regulering av kopiering av arvematerialet i Escherichia coli
Alle celler som skal dele seg må først kopiere arvematerialet (kromosomene) i cellen.
Bakterien Escherichia coli (E.coli) er en encellet organisme med kun ett kromosom og egner seg godt til studier av regulering av kopiering av kromosomet. Funn gjort i denne organismen kan nyttiggjøres i studier av de samme prosessene i andre celletyper da prosessene kan være bevart gjennom evolusjonen.
I denne oppgaven har vi studert DnaA proteinet som i E.coli og andre bakterier er det viktigste proteinet for starten av denne kopieringsprosessen.
E.coli bakterien kan vokse med forskjellige veksthastigheter tilpasset hva slags næringsstoffer den har tilgjengelig. I E.coli starter kopieringen av kromosomet på ett bestemt punkt. Her binder DnaA og flere andre proteiner og det blir laget et kompleks som gjør at cellen kan starte kopieringen av kromosomet. Vi har studert DnaA proteinet og andre faktorer i dette komplekset under forskjellige vekstbetingelser. Funnene i denne oppgaven viser at komplekset som dannes og reguleringen av dette trinnet varierer ettersom hvor fort bakteriene vokser.
Når proteiner dannes i cellen skjer dette ved at et protein som kalles RNA polymerase leser av gener på kromosomet og lager en budbringer RNA. Budbringer RNA fungerer som en oppskrift når proteiner skal lages. Denne prosessen kalles transkripsjon og kan hemmes med ett antibiotikum som heter rifampicin. For at kopieringen av kromosomet skal kunne starte, er det nødvendig med transkripsjon i nærheten av startpunktet for kopieringen av DNA. Man kan derfor benytte rifampicin for å hindre at cellene starter kopieringen. I denne oppgaven ble det også vist at DnaA proteinet kan lage et kompleks med RNA polymerase. Dette viste seg å beskytte RNA polymerasen mot virkningen av rifampicin, slik at cellene klarte å kopiere kromosomet til tross for at de ble behandlet med rifampicin.

For mer informasjon, kontakt Louise K. Aarnes.

Publisert 17. nov. 2009 16:36 - Sist endret 18. nov. 2009 08:27