Disputas: Sigurd Folkvord

Cand.med. Sigurd Folkvord ved Fakultetsdivisjon Det norske radiumhospital vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Experimental Radiosensitization and Molecular Prediction of Chemoradiotherapy Response in Rectal Cancer

Professor Michael Baumann, Department of Radidation Oncology, University of Technology Dresden
Overlege dr.med. Marianne Grønlie Guren, Kreftsenteret, Oslo universitetssykehus HF, Ullevål
Professor Tom Øresland, Kirurgisk avdeling, Akershus universitetssykehus

Leder av disputas:  Professor Jan Delabie, Patologi, Radiumhospitalet

Veileder:  Professor Anne Hansen Ree, Avdeling for tumorbiologi, Radiumhospitalet

Forbedret behandling av endetarmskreft
Lege og stipendiat Sigurd Folkvord har funnet at en ny type biologisk medisin kan øke effekt av strålebehandling ved endetarmskreft, mens en cellegift som har vært utprøvd over lengre tid ikke synes å gi ekstra effekt. Ved bruk av ny analyseteknologi kan beslutning om å gi strålebehandling til pasienter med endetarmskreft gjøres sikrere ved diagnosetidspunktet.

Årlig får drøye 1000 personer i Norge endetarmskreft, og kirurgi er eneste helbredende behandling. Men hvis tilstanden diagnostiseres først når svulsten har vokst inn mot naboorganer i bekkenet, gir kirurgi alene høy risiko for tilbakefall eller anses å være umulig å gjennomføre. Ved å kombinere cellegift og strålebehandling kan svulsten skrumpe slik at etterfølgende kirurgi med større sannsynlighet kan fjerne alt kreftvev. Men slik kombinert behandling utsetter operasjonen og kan gi betydelige bivirkninger, og noen pasienter har liten effekt av behandlingen. Derfor ønsker man å kunne forutsi behandlingseffekt for å kunne velge de riktige pasientene til slik behandling, og det er også behov for mer effektive medikamenter i kombinasjon med strålebehandling.

I avhandlingen Experimental Radiosensitization and Molecular Prediction of Chemoradiotherapy Response in Rectal Cancer har Folkvord og medarbeidere ved hjelp av cellekulturer og dyremodeller vist at et nytt biologisk medikament, vorinostat, kan øke strålingseffekt på endetarmskreft. Oxaliplatin, en cellegift som er prøvd ut i klinisk strålebehandling, ga derimot ingen sikker tilleggseffekt i en dyremodell. For å kunne forutsi med større sikkerhet hvilke pasienter som vil ha nytte av behandling før operasjon, har Folkvord analysert svulstvev fra pasienter med endetarmskreft ved hjelp av helt ny bioteknologi og identifisert signalmekanismer i svulstvevet som kan brukes som såkalte biomarkører for behandlingseffekt. Studieresultatene fra denne avhandlingen kan bidra til å optimalisere moderne behandling av endetarmskreft.

For mer informasjon, kontakt Marianne Baksjøberg.

Publisert 28. sep. 2009 09:55 - Sist endret 30. sep. 2009 11:18