Disputas: Frede Frihagen

Cand.med. Frede Frihagen ved Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus, Universitetet i Oslo vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): On the diagnosis and treatment of femoral neck fractures

1. opponent: Professor MD PhD Sune Larsson, Inst. för kirurgiske vetenskaper, Ortopedi, Akademiska sjukhuset, Uppsala, Sverige
2. opponent: Professor Lars B. Engesæter, Institutt for kirurgiske fag, Universitetet i Bergen
3. medlem av bedømmelseskomiteen: Professor dr.philos. Inger Holm, Seksjon for helsefag, Institutt for sykepleievitenskap og helsefag, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor dr.med. Arild Nesbakken, Fakultetsdivisjon Aker Universitetssykehus, Universitetet i Oslo

Veileder:  Hovedveileder: Professor dr.med. Jan Erik Madsen, Ortopedisk Senter Ullevål universitetssykehus HF, Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus, Universitetet i Oslo. Biveileder: Professor dr.med. Lars Nordsletten, Ortopedisk Senter Ullevål universitetssykehus HF, Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus, Universitetet i Oslo

Om behandlingen av lårhalsbrudd

Frede Frihagen og medarbeidere viser i doktoravhandlingen: ”On the diagnosis and treatment of femoral neck fractures” at de fleste pasienter med lårhalsbrudd med feilstilling bør opereres med protese. Dette funnet har betydning for tusenvis av norske pasienter hvert år og sikrer bedre funksjon, høyere aktivitetsnivå og bedre livskvalitet. I tillegg vil operasjon med protese gjøre at minst 90% av pasientene klarer seg med én operasjon, i motsetning til med operasjon med skruer hvor 40% må opereres på nytt. Gjennomsnittsalderen for pasienter med hoftebrudd er rundt 80 år og ca 80% er kvinner. Valget mellom å skru lårhalsbruddet sammen med skruer, eller fjerne den brukne lårhalsen og hodet på lårbenet og erstatte det med en protese, som regel en halvprotese, har vært det viktigste spørsmålet ved behandlingen av lårhalsbrudd med feilstilling. Doktorgraden består av fem artikler. Artikkel 1 viste at MR-bilder (magnetisk resonans) er nyttig for å finne hoftebrudd der vanlig røntgen ikke gir diagnosen. Artikkel 2 beskrev en ny måte å forsterke skrueholdet i lårbenet med en ny type sement rundt gjengene. Metoden var rask og enkel. Hos noen av pasientene ble det funnet en betennelsesreaksjon i benvevet ved analyse i mikroskop. Det kan i verste fall bety at sementen hindrer at det gror. I artikkel 3 ble det funnet flere og mer alvorlige reoperasjoner hos pasienter som ble operert med protese etter en mislykket skrueoperasjon, enn hos dem som ble operert med protese med en gang. Artikkel 4 viste at pasienter som ble operert med halvprotese fikk bedre hoftefunksjon, var mer selvhjulpne og hadde bedre livskvalitet enn de som ble operert med skruer. Det var mye mer komplikasjoner og reoperasjoner hos dem som fikk skruer. Artikkel 5 viste at metodene som ble brukt til å vurdere pasientenes funksjon i artikkel 4 var gode nok.

For mer informasjon, kontakt Ivar Alver .

Publisert 5. mars 2009 12:34 - Sist endret 19. mars 2009 08:51