Disputas: Lars-Petter Granan

Cand.med. Lars-Petter Granan ved Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Development of a national knee ligament registry

1. opponent: Professor Ewa Roos, Institute of Sports and Clinical Biomechanics, University of Southern Denmark, Odense, Danmark
2. opponent: Dr.med. Otto Robertsson, Avdeling for ortopedi, Lunds Universitet, Sverige
3. medlem av bedømmelseskomiteen: Professor Inger Holm, Seksjon for helsefag, Institutt for sykepleievitenskap og helsefag, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Ingvar Jarle Vaage, Kirurgisk klinikk, Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus, Universitetet i Oslo

Veileder:  Professor Lars Engebretsen, Ortopedisk senter, Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus, Universitetet i Oslo

Etablering av et nasjonalt korsbåndsregister i Norge
I dette doktorgradsarbeidet beskriver lege og forsker Lars-Petter Granan etableringen av verdens første nasjonale korsbåndsregister i Norge.

En korsbåndskade er en alvorlig kneskade som ubehandlet ofte gjør at unge mennesker ikke kan opprettholde sitt vanlige aktivitetsnivå og heller ikke kan ha arbeid som medfører store krav til stabiliteten i kneleddet.

Totalt opereres 1 600 nordmenn for korsbåndskader hvert år, nesten halvparten av alle som skades. Av dem som ble operert skadet 70 % seg i forbindelse med fotball, håndball eller alpint.

Korsbåndskader er kostbart for samfunnet. I gjennomsnitt koster hver pasient som opereres 250 000 kroner, mens hver pasient som ikke opereres koster 200 000 kroner. De offentlige totalutgiftene per år blir dermed ca 600 millioner kroner. I tillegg kommer økende forsikringsutbetalinger og den reelle utgiften vurderes anslagsvis å være nærmere 1 milliard kroner.

Basert på data fra Nasjonalt Korsbåndsregister (NK)er det blitt utarbeidet en modell for å kunne vurdere konsekvensene for den enkelte pasient ved å utsette en operasjon. Generelt kan man si at hos voksne synes tidlig operasjon å være sammenfallende med færre menisk- og bruskskader. Dog er det ikke klarlagt om operasjon vil motvirke en for tidlig utvikling av slitasje i kneet.

Avhandlingen Development of a national knee ligament registry dokumenterer at et pasientregister, som NK, er den eneste måten man systematisk over tid kan vurdere kvaliteten på den kirurgiske behandlingen, og dermed bidra til å bedre standarden på helsetilbudet. Både nasjonalt og internasjonalt nyter NK stor anerkjennelse, og flere viktige vitenskapelige artikler er publisert på grunnlag av data fra dette registeret.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova.

Publisert 5. nov. 2009 16:04 - Sist endret 5. nov. 2009 16:17