Disputas: Ragnhild Kristine Berling Grande

Cand.med. Ragnhild Kristine Berling Grande ved Fakultetsdivisjoner Akershus universitetssykehus og Ullevål universitetssykehus vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Primary chronic headaches in the general population

1. opponent: Professor Messoud Ashina, Danish Headache Center and Dept. of Neurology, Glostrup Hospital, Danmark
2. opponent: Professor Knut Hagen, Nasjonalt kompetansesenter for hodepine, Institutt for nevromedisin, Det medisinske fakultet, NTNU, Trondheim, Norge
3. medlem av bedømmelseskomiteen: Førsteamanuensis Ole Morten Rønning, Nevroklinikken, Fakultetsdivisjon Akershus universitetssykehus, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Eirik Helseth, Kirurgisk klinikk, Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus, Universitetet i Oslo

Veileder:  Overlege Christofer Lundqvist, Nevrologisk avdeling, Oslo universitetssykehus, Ullevål og professor Michael Bjørn Russel, Nevrologisk avdeling, Fakultetsdivisjon Akerhus universitetssykehus

Kronisk hodepine –en folkesykdom
Kronisk hodepine er en samlebetegnelse for mange ulike hodepinetyper. En av tretti personer i alderen 30-44 år i Norge er plaget av kronisk spenningshodepine.

Lege og forsker Ragnhild Berling Grande har i sin avhandling ”Primary chronic headaches in the general population” studert de kroniske hodepinetypene som er primære, dvs. som ikke skyldes skade eller annen sykdom. Kronisk spenningshodepine er den vanligste og utgjør 95% av disse. Kun 4% har kronisk migrene. Rundt halvparten tar reseptfrie smertestillende medisiner så ofte at det gjør vondt verre, det kan gi en såkalt ”medikament-overforbruks hodepine”. Rundt halvparten har migreneanfall i tillegg. Dette er altså sammensatte plager.

Hodepinen er ”kronisk” når den opptrer minst halvparten av alle dager i minst 3 måneder. Kronisk spenningshodepine er en strammende, pressende hodepine, svak til middels sterk og ofte til stede i hele hodet.

Hodepineundersøkelsen ble gjennomført ved Akershus universitetssykehus i perioden 2005-2009. 30 000 personer i Akershus fylke fikk tilsendt et spørreskjema om hodepine. 72% svarte, 633 utvalgte personer ble undersøkt av lege og 109 personer deltok i en oppfølgingsundersøkelse.

Ved oppfølging etter 1 ½ år hadde overraskende mange redusert sitt pilleforbruk og 75% hadde ikke lenger et overforbruk. Hos 42% var hodepinen ikke lenger kronisk. Kanskje skyldes dette enkle råd fra legen – om hodepine og om riktig bruk av smertestillende.

Grande og hennes medforfattere fant at gruppen som overforbruker Paracet og Ibux scorer mye høyere på en skala for ”psykisk avhengighet” enn de som ligger under overforbruks-grensen, 15 dager per måned. Kanskje kan skalaens fem enkle spørsmål brukes til å skille den ene gruppen fra den andre på en rask måte.

Avhandlingen bidrar med ny og detaljert kunnskap om folkesykdommen kronisk hodepine som bør være av vesentlig interesse for beslutningstakere i helse-Norge.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova.

Publisert 19. nov. 2009 14:45 - Sist endret 26. nov. 2009 12:59