Disputas: Geir Håland

Cand.med Geir Håland ved Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Childhood asthma and reduced lung function: What comes first?

Professor Søren Pedersen, Avdeling for pediatri, Kolding Sykehus, Danmark
Professor Amund Gulsvik, Institutt for indremedisin, Haukeland universitetssykehus, Bergen
Professor Knut Stavem, Lungeavdelingen, Medisinsk divisjon, Akershus Universitetssykehus

Leder av disputas:  Professor Ola Didrik Saugstad, Pediatrisk forskningsinstitutt, Rikshospitalet, Universitetet i Oslo

Veileder:  Førsteamanuensis Karen Lødrup Carlsen, Barnesenteret, Ullevål universitetssykehus

Økt risiko for astma i skolealder hos barn med redusert lungefunksjon ved fødsel
Barnelege og forsker Geir Håland har i sin doktorgrad vist at redusert lungefunksjon ved fødsel gir økt risiko for astma i skolealder. I den store ”Miljø og Barneastmastudien” i Oslo ble lungefunksjonen målt med to ulike metoder hos mer enn 800 nyfødte i 1992. Etter å ha fulgt dem frem til 10 års alder fant Håland og hans medarbeidere at barn med redusert lungefunksjon målt ved en av metodene hadde doblet risiko for astma før 10 års alder, mens risikoen var 4-doblet dersom lungefunksjonen var redusert ved begge metodene. Totalt sett hadde 20 % av barna utviklet astma, hvorav mer enn halvparten hadde aktiv astma ved 10 års alder. Dette er den høyeste forekomsten som noen gang er funnet i Norge og viser at den store økningen i barneastma en har sett i resten av den vestlige verden de siste tiår også omfatter Norge.

Tidligere studier har tydet på at allergisk sykdom og nedre luftveisinfeksjoner som bronkitter og lungebetennelser i de første leveår har medført redusert lungefunksjon senere i livet. Håland og hans medarbeidere har imidlertid vist at de barna som utvikler disse sykdommene tidlig i livet vanligvis hadde redusert lungefunksjon allerede ved fødsel. Videre fant de at lungefunksjonen gjennom barneårene i stor grad er bestemt allerede ved fødsel.

Resultatene peker mot faktorer i fosterlivet som avgjørende for utvikling av lungefunksjonen og lungesykdom i barneårene og går dermed imot tidligere hypoteser om at påvirkning de første 2-3 leveårene er det som er avgjørende for senere sykdom i luftveiene. Det er klart vist at mors røyking i svangerskapet påvirker barns lungefunksjon ved fødsel, men utover dette har vi forsatt begrenset kunnskap om hva som påvirker barnets lungefunksjonsutvikling før fødsel.

For mer informasjon, kontakt Marianne Baksjøberg.

Publisert 16. jan. 2009 12:53 - Sist endret 27. jan. 2009 10:15