Disputas: Marte Handal

Cand.med. Marte Handal ved Fakultetsdivisjon Rikshospitalet vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Effects of morphine and morphine-glucuronides in relation to the development of drug addiction

1. opponent: Professor Johan Franck, Institut för klinisk neurovetenskap, Karolinska Institutet, Stockholm
2. opponent: Professor Ola Dale, Institutt for sirkulasjon og bildediagnostikk, NTNU, Trondheim
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Dagny Lise Sandnes, Farmakologisk institutt, Fakultetsdivisjon Rikshospitalet, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Terje Sagvolden, Avdeling for fysiologi, Institutt for medisinske basalfag, Universitetet i Oslo

Veileder:  Professor Jørg Mørland, Divisjon for rettstoksikologi og rusmiddelforskning, Nasjonalt folkehelseinstitutt

Ny kunnskap om utvikling av heroin- og morfinavhengighet
Lege og forsker Marte Handal har i sitt doktorgradsarbeid vist at ikke bare heroin og morfin, men også deres nedbrytningsstoffer, har egenskaper som kan bidra til utvikling av heroin- eller morfinavhengighet. Kort tid etter inntak av heroin eller morfin dannes det høye konsentrasjoner i blodet hos mennesker av nedbrytningsstoffene M6G (Morfin-6-glukuronid) og M3G (Morfin-3-glukuronid). Betydningen av disse stoffene for rusvirkning og utvikling av heroin- og morfinavhengighet har hittil vært nærmest ukjent. Marte Handal og hennes forskningsgruppe har studert og sammenlignet effekten av morfin og nedbrytningsstoffene, i forhold til atferd som kan være av betydning i tidlige faser av avhengighetsutviklingen. Ved bruk av dyremodeller har forskningsgruppen vist at M6G gir rus, og at stoffet virker inn på et bestemt område i hjernen på samme måte som alle andre kjente rusmidler gjør det. Dette kan tyde på at M6G bidrar til rusopplevelsen ved bruk av morfin og heroin, og at M6G i seg selv kan gi rus. Ved gjentatt bruk av rusmidler settes det ”spor” i bestemte områder av hjernen slik at virkninger av rusmiddelet, som er viktige for avhengighetsutviklingen, blir sterkere neste gang rusmiddelet brukes. Forskningsgruppen har vist at det bare skulle ett enkelt inntak av M6G til for å sette et slikt ”spor”, og at dette medførte en betydelig økning av effekten ved andre gangs inntak. Dette fenomenet ses for mange kjente rusmidler, og betyr at M6G kan bidra til avhengighetsutviklingen som ses ved gjentatt bruk av morfin eller heroin. Det betyr også at M6G kan være avhengighetsskapende i seg selv. M6G er under utprøving som et nytt smertestillende middel. I denne sammenhengen er våre resultater viktige fordi de indikerer at M6G er et potensielt rusmiddel som kan være avhengighetsskapende. Studien viste at M3G i seg selv ikke har typiske ruseffekter, men at stoffet påvirker virkningene av både morfin og M6G. Indirekte kan M3G altså ha betydning for virkningene av morfin og heroin.

For mer informasjon, kontakt Elisabeth Kolflaath Semprini.

Publisert 15. jan. 2009 14:54 - Sist endret 15. jan. 2009 15:06