Disputas: Tonje Kristin Haug

Cand.psychol. Tonje Kristin Haug ved Fakultetsdivisjon Rikshospitalet vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Cognitive Functioning and Health Related Quality of Life after Treatment of Intracranial Aneurysms

1. opponent: Professor Bertil Romner, Nevrokirurgisk mottagning, Universitetssjukhuset i Lund, Sverige
2. opponent: Professor Astrid Lundervold, Avdeling for medisinsk og biologisk psykologi, Universitetet i Bergen
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Terje Sagvolden, Avdeling for fysiologi, Institutt for medisinske basalfag, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Emilia Kerty, Nevrologisk avdeling, Fakultetsdivisjon Rikshospitalet, Universitetet i Oslo

Veileder:  Professor Arnstein Finset, Avdeling for atferdsfag, Institutt for medisinske basalfag, Universitetet i Oslo

Redusert livskvalitet og kognitiv funksjon etter aneurysmeblødning
Hvert år får mellom 8 og 10/100 000 personer en hjerneblødning som et resultat av at et aneurysme (en utposning på en blodåre i hjernen) sprekker. Mange pasienter som opplever en aneurysmeblødning vil komme seg bra fysisk men vil ha vedvarende kognitive problemer som for eksempel redusert konsentrasjon og oppmerksomhet, og nedsatt livskvalitet ofte på grunn av mindre energi og emosjonelle problemer i form av angst og depresjoner. Det finnes relativt lite kunnskap om årsakene til de kognitive og emosjonelle problemene i etterkant av en aneurysmeblødning.

I sin avhandling Congitive functioning and Health Related Quality of Life har psykolog Tonje Kristin Haug og hennes medarbeidere vist at de kognitive problemene som pasienter kan ha etter en aneurysmeblødning vil bedre seg noe over tid, men ikke alltid til samme nivå som før blødningen. En aneurysmeblødning ser også ut til å føre til skade som påvirker hjernens funksjon inne flere omåder, ikke bare lokalt i hjernen der selve blødningen skjer. De fant også at de kognitive problemene mest sannsynlig var forårsaket av selve blødningen og ikke av behandlingen i etterkant av blødningen. De konkluderte derfor blant annet med at et fokus på kognitiv funksjon og livskvalitet bør være en viktig del av behandlingen etter en aneurysmeblødning.

For mer informasjon, kontakt Elisabeth Kolflaath Semprini.

Publisert 6. aug. 2009 11:21 - Sist endret 11. aug. 2009 13:17