Disputas: Ellen Margrethe Haugsten

Cand.scient. Ellen Margrethe Haugsten ved Fakultetsdivisjon Det norske radiumhospital vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Endocytosis and intracellular transport of FGF1 and the FGF receptors

Professor Colin Hopkins, Division of Cell and Molecular Biology, Imperial College London, England
Professor Jaakko Saraste, Institutt for biomedisin, Universitetet i Bergen
Professor Dagny Lise Sandnes, Farmakologisk institutt, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Thoralf Christoffersen, Farmakologisk institutt, Universitetet i Oslo

Veileder:  Professor Sjur Olsnes, Avdeling for biokjemi, Universitetet i Oslo

Vekstfaktorer er signalmolekyler som kan binde til spesifikke sensorer eller reseptorer på celleoverflaten. Idet vekstfaktoren binder til reseptoren sendes et signal inn i cellen. Avhengig av sammenhengen kan slike signaler resultere i at cellen deler seg, beveger seg eller dør. Siden disse signalene er kritiske for en celles videre skjebne er det viktig at signalene er nøye regulert og skrus av og på til riktig tid. Når slik signalering er ute av kontroll kan kreft og andre alvorlige sykdommer oppstå.

Cand.scient. Ellen Margrethe Haugsten har i sin doktorgradsavhandling studert hvordan signalering fra fibroblast-vekstfaktor 1 (FGF1) og dens 4 reseptorer kan reguleres. En måte celler regulerer signalering fra reseptorer på er ved å fjerne reseptorene og vekstfaktorene fra celleoverflaten og transportere dem til bestemte destinasjoner inne i cellene. Noen reseptorer blir transportert til cellens destruksjonsapparat (lysosomer) hvor de ødelegges og dermed slutter å signalere. Andre reseptorer kan bli transportert tilbake til overflaten der de kan aktiveres på nytt og signalere videre.

Avhandlingen beskriver hvilke mekanismer som er involvert i å fjerne FGF-reseptorene og vekstfaktoren fra overflaten og transportere dem til riktig destinasjon inne i cellene. Videre viser avhandlingen hvordan FGF1 transporteres til forskjellige destinasjoner inne i cellen avhengig av hvilken FGF-reseptor den er bundet til. FGF1 bundet til reseptor 1 transporteres til lysosomer og blir ødelagt mens FGF1 bundet til reseptor 4 kan resirkulere tilbake til celleoverflaten og dermed fortsette å signalere. Å forstå hvordan signaleringen fra vekstfaktorer og reseptorer blir regulert er viktig for å kunne utvikle medisiner og/eller behandling i sykdomstilfeller der signalering fra den bestemte reseptoren er ute av kontroll.

For mer informasjon, kontakt Marianne Baksjøberg.

Publisert 30. mars 2009 15:33 - Sist endret 6. apr. 2009 13:46