Disputas: Marte Schrumpf Heiberg

Cand.med. Marte Schrumpf Heiberg ved Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Clinical effectiveness of anti-TNF agents in inflammatory arthropathies - Results from the NOR-DMARD register

1. opponent: Professor Maxime Dougados, MD, Paris Descartes University, Medicine College; Groupe Hospitalier Cochin, Paris, France
2. opponent: Professor med.dr. Ingrid Lundberg, Karolinska Universitetssjukhuset Solna, Stockholm
3. medlem av bedømmelseskomiteen: Professor dr.med. Odd Brørs, Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor dr.med. Åsmund Reikvam, Institutt for farmakoterapi, Fakultetsdivisjonen Rikshospitalet, Universitetet i Oslo

Veileder:  Hovedveileder: Professor dr.med. Tore Kristian Kvien, Diakonhjemmets sykehus Revmatologisk avdeling, Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus, Universitetet i Oslo

TITTEL: Biologisk behandling av revmatiske leddsykdommer

Nye biologiske medikamenter, og i særdeleshet TNF blokkerende legemidler, har i de senere årene gitt nye muligheter i behandlingen av kroniske revmatiske leddsykdommer, slik som leddgikt (revmatoid artritt), psoriasis leddgikt og Bekhterevs sykdom. Effekten av disse medikamentene er imidlertid i hovedsak dokumentert gjennom kontrollerte, randomiserte studier med strenge inklusjons- og eksklusjonskriterier. En stor andel av pasientene som behandles i daglig klinisk praksis ville blitt ekskludert fra å delta i slike studier.

I sin doktoravhandling "Clinical effectiveness of anti-TNF agents in inflammatory arthropathies - results from the NOR-DMARD register" har lege og forsker Marte Schrumpf Heiberg undersøkt den kliniske effekten av TNF blokkerende behandling hos pasienter med revmatisk leddsykdom i daglig klinisk praksis.

Resultatene viser at pasienter med Bekhterevs sykdom fortsetter lengre med behandling og har større forbedring av helserelatert livskvalitet enn pasienter med leddgikt. Dette er en viktig observasjon ettersom manglende dokumentasjon for at TNF blokkerende legemidler forsinker utviklingen av strukturelle forandringer ved Bekhterevs sykdom kan oppfattes som at pasienter med Bekhterevs sykdom har mindre nytte av behandlingen enn pasienter med leddgikt.

I tillegg støtter resultatene til Heiberg at TNF blokkerende behandling har best effekt ved leddgikt når det gis samtidig med et annet antirevmatisk medikament, methotrexate. Ved behandling av Bekhterevs sykdom har samtidig behandling med methotrexate ingen betydning for den kliniske effekten, mens det ser ut til at methotrexate har betydning for hvor lenge pasientene bruker TNF-hemmere ved psoriasis leddgikt.

For mer informasjon, kontakt Ivar Alver .

Publisert 21. apr. 2009 12:52 - Sist endret 21. apr. 2009 16:27