Disputas: Carola Elisabeth Henriksson

Cand.med. Carola Elisabeth Henriksson ved Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykhus vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): "On the procuagulant properties of human monocytes"

1. opponent: Professor MD PhD Ulla Hedner, Novo Nordisk A/S, Research & Development, Måløv, Danmark
2. opponent: Professor dr.med. John-Bjarne Hansen, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Tromsø
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor dr.med. Tom Eirik Mollnes, Fakultetsdivisjon Rikshospitalet, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor dr.med. Ivar Andreas Aursnes, Farmakologisk institutt, Fakultetsdivisjon Rikshospitalet, Universitetet i Oslo

Veileder:  Hovedveileder: Professor Peter Kierulf, Klinisk Kjemisk avd., Med. Service divisjon, Oslo universitetssykehus, Ullevål, Biveileder: Overlege, Dr. med. Olav Klingenberg, Avdeling for medisinsk biokjemi, Oslo universitetssykehus, Rikshospitalet

TITTEL: On the procoagulant properties of human monocytes

Lege og forsker Carola Henriksson har sett på hvordan proteinet tissue factor (TF), ”koagulasjonens fyrstikk,” aktiveres. Hvis TF uttrykkes på feil sted inne i blodbanen kan det bidra til trombose (blodpropp). En trombose består av levret (koagulert) blod som inneholder blodplater, fibrintråder og røde blodlegemer. På grunn av at blodet koagulerer i åren kan trombosen lede til en tilstopping og stenge av blodforsyningen til vevet, og det vil kunne oppstå et "infarkt."

Monocytten er en hvit blodcelle som har evnen til å eksponere TF på sin overflate. Denne cellen har derfor en viktig rolle i sykdommer som hjerteinfarkt, sukkersyke (diabetes) og blodforgiftning (sepsis). TF har vist seg å kunne være tilstede på monocyttens overflate uten å være aktiv (funksjonell). For å kunne bidra til trombosedannelse er TF avhengig av en samarbeidspartner, fettstoffet fosfatidylserin. Fosfatidylserin finnes vanligvis kun på innsiden av monocyttens cellemembran, men ved ulike sykdomstilstander kan molekylet transporteres til utsiden, og der bidra til aktiveringen av TF. Monocyttene har også vist seg å kunne avsnøre små deler av cellemembranen (mikropartikler) som frigjøres til blodbanen. Økt antall mikropartikler i blodbanen har vist seg å være en viktig markør for mange trombotiske sykdommer, og disse mikropartikler kan delta i trombosedannelse.

I sin avhandling ”On the procoagulant properties of human monocytes” har Carola Henriksson vist hvordan TF kommer til overflaten og hvordan den kan forsvinne ved hjelp av medikamentell behandling. Hun har også belyst samarbeidet mellom de to aktørene, TF og fosfatidylserin, på celleoverflaten. Videre har arbeidet visualisert mikropartikler, og vist at de bidrar i koagulasjonen. Trombose er en viktig årsak til sykdom og død i verden, og en bedre forståelse av hvordan ”koagulasjonens fyrstikk”, tissue factor, aktiveres og sprer sin aktivitet kan lede til nye muligheter for behandling av trombose.

For mer informasjon, kontakt Ivar Alver.

Publisert 17. mai 2009 01:32 - Sist endret 30. mai 2009 10:22