Disputas: Anne Lise K. Hestvik

M.Sc. Anne Lise K. Hestvik ved Fakultetsdivisjon Rikshospitalet vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Pathogenic and therapeutic aspects of intrathecal immune responses in multiple sclerosis

1. opponent: Professor Renaud Du Pasquier, Service d’Immunologie et d’Allergie, Centre Hospitalier Universitaire Vaudois, Lausanne, Sveits
2. opponent: Professor Christian Vedeler, Nevrologisk avdeling, Haukeland universitetssykehus, Bergen
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Emilia Kerty, Nevrologisk avdeling, Fakultetsdivisjon Rikshospitalet, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Guttorm Haraldsen, Institutt for patologi, Fakultetsdivisjon Rikshospitalet, Universitetet i Oslo

Veileder:  Post dok. Trygve Holmøy, Immuniologisk institutt, Oslo universitetssykehus, Rikshospitalet

Immunreaksjonen ved multippel sklerose: Den gode, den onde og den grusomme
Feilslått samarbeid mellom immunforsvarets celler kan forklare hvorfor nervevev ødelegges i hjernen og ryggmargen hos pasienter med multippel sklerose (MS). Glatirameracetat, et av de mest brukte medikamentene i behandlingen av MS, virker positivt fordi immuncellene skifter karakter fra å fremme til å dempe betennelse.
Disse to punktene er kjernen i doktorgradsarbeidet til stipendiat Anne Lise K. Hestvik, og viser at immunreaksjonen i MS ikke bare er skadelig, men at den også kan ha en legende funksjon. MS er en kronisk betennelsessykdom som rammer sentralnervesystemet, der immunforsvaret angriper kroppens eget vev. Hva som driver immunreaksjonen er ukjent.
Ved å studere celler fra ryggmargsvæsken hos pasienter med MS har Hestvik i dette doktorgradsarbeidet undersøkt en ny forklaringsmodell på hvorfor kroppens immunceller stimuleres til å ødelegge det sårbare vevet i hjernen og ryggmargen. Modellen er basert på at T-cellen oppfatter deler av B-cellen som fremmedelement. Dette er tidligere vist å gi alvorlig autoimmun sykdom i forsøk med dyr. Hestvik med kollegaer har funnet nye holdepunkter for at en slik prosess også kan bidra til den kroniske betennelsen i hjernen hos MS-pasienter. På den andre siden kan immunreaksjonen ved MS ha positive effekter. Dette utnyttes ved behandling av MS med glatirameracetat. Doktorgradsarbeidet viser at behandlingen fører til generering av T-celler med betennelsesdempende og muligens også legende funksjoner, og at disse konsentreres i spinalvæsken.

For mer informasjon, kontakt Elisabeth Kolflaath Semprini.

Publisert 12. nov. 2009 12:31 - Sist endret 12. nov. 2009 14:41