Disputas: Ivana Hollan

Cand.med. Ivana Hollan ved Fakultetsdivisjon Rikshospitalet vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Vascular Inflammation in Rheumatic and Non-rheumatic Patients. A Controlled Study of Biopsy Specimens Obtained During Coronary Artery Surgery (Feiring Heart Biopsy Study)

1. opponent: Professor Roald Omdal, Seksjon for immunologi, Medisinsk klinikk, Stavanger universitetssykehus
2. opponent: Professor Søren Jacobsen, Revmatologisk klinikk, Rigshospitalet, København
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Anne Marit Mengshoel, Institutt for sykepleievitenskap og helsefag, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor emeritus Gunnar Husby, Revmatologisk avdeling, Fakultetsdivisjon Rikshospitalet

Veileder:  Professor emeritus Øystein Førre, Revmatologisk avdeling, Fakultetsdivisjon Rikshospitalet

Påvisning av blodkarsbetennelse i vevsprøver tatt ved koronar bypass kirurgi hos pasienter med og uten inflammatorisk revmatisk sykdom
Lege Ivana Hollan har påvist at det er mulig å diagnostisere betennelse i aorta ved hjelp av vevsprøver tatt ved koronare bypassoperasjoner. Dette kan ha stor betydning fordi betennelse i aorta ofte har vært underbehandlet pga. mangel på diagnostiske muligheter. I. Hollan undersøkte 123 koronarsyke pasienter ved bypasskirurgi. I sin avhandling ”Vascular Inflammation in Rheumatic and Non-rheumatic Patients: A Controlled Study of Biopsy Specimens Obtained During Coronary Artery Surgery (Feiring Heart Biopsy Study)” har hun vist en overraskende høy forekomst av betennelse (i form av betennelsescelleinfiltrater) i dype lag av aorta hos disse pasientene. Betennelsen var mer uttalt hos pasienter med inflammatorisk revmatisk sykdom, hos røykere og hos pasienter med aortaaneurismer enn hos andre. Betennelse i dype lag av åreveggen forekom hyppigere i aorta enn i to andre typer årer som er generelt mindre utsatt for aterosklerose (fett-/kalkavleiringer). Funnene kan øke forståelse for årsaker til hjertekarsykdom. Årebetennelse kan muligens bidra til dannelse av aterosklerose og aneurismer, og øke deres alvorlighet. I så fall kan behandling av årebetennelse redusere hjertekarsykelighet.
Hollan sammenlignet videre 30 pasienter med spondylartritt mot 3822 pasienter uten spondylartritt ved deres første bypassoperasjon. Pasienter med spondylartritt var da nesten 7 år yngre. Av pasienter med kjente risikofaktorer for hjertekarsykdom var bare røykere operert like tidlig som pasienter med spondylartritt. Resultatene kan tyde på tidlig debut av alvorlig hjertekarsykdom ved spondylartritt. Derfor kan det være behov for effektiv forebygging og behandling av hjertekarsykdom ved denne tilstanden.
Hollans forskningsgruppe opprettet en unik forskningsbiobank som kan fremme forståelse av årsaker til hjerte- og karsykdom ved revmatiske sykdommer og generelt.

For mer informasjon, kontakt Elisabeth Kolflaath Semprini.

Publisert 18. juni 2009 11:35 - Sist endret 18. juni 2009 11:43