Disputas: Elisabeth Jarnæss

Siv.ing. Elisabeth Jarnæss ved Fakultetsdivisjon Rikshospitalet vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Specific targeting of protein kinase A by A-kinase anchoring proteins

1. opponent: Professor Johannes L. Bos, Department of Physiological Chemistry, Utrecht University Medical Centre, Utrecht, Nederland
2. opponent: Forsker Anke Prinz, Department of Biochemistry, University of Kassel, Kassel, Tyskland
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Håvard Attramadal, Institutt for kirurgisk forskning, Fakultetsdivisjon Rikshospitalet, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Finn Olav Levy, Farmakologisk institutt, Fakultetsdivisjon Rikshospitalet, Universitetet i Oslo

Veileder:  Professor Kjetil Taskén, Bioteknologisenteret, Universitetet i Oslo

Spesifikk forankring av protein kinase A ved hjelp av A-kinase forankringsproteiner
Signalstoffet cAMP er involvert i regulering av sentrale cellulære prosesser via cAMP-avhengig protein kinaser (PKA). PKA forankringsproteiner (AKAP proteiner) er meget viktig for å opprettholde spesifisitet i intracellulære cAMP/PKA signalveier. Forankringsproteiner sørger for nøyaktig PKA fosforylering av substrater på rett sted til riktig tid. I sin avhandling ” Specific targeting of protein kinase A by A-kinase anchoring proteins” har Elisabeth Jarnæss og medarbeidere identifisert en ny bindingsregion i en type forankringsproteiner. Denne regionen gir en sterkere forankring av PKA, og et peptid designet på bakgrunn av denne regionen bryter bindingen mellom PKA og forankringsproteiner.
Videre har Jarnæss og medarbeidere identifisert to nye forankringsproteiner som lokaliserer PKA henholdvis i cellekjernen og på lipiddråpene. Proteinet som ble identifisert i cellekjernen er involvert i regulering av pre-mRNA prosessering, og avhandlingen rapporterer at PKA er involvert i denne prosessen. Forankringsproteinet som finnes på lipiddråpene regulerer lipolyse og nedbrytning av fettdråper, og kan ha en viktig rolle i metabolske sykdommer.
Et peptid som kan forandre lokaliseringen av PKA og dermed påvirker immunfunksjonen har blitt modifisert for å få økt halveringstid i serum slik at dette peptidet kan injiseres i levende organismer. Dette optimaliserte peptidet kan være intresant i behandling av cAMP mediert immunsvikt som man ser ved HIV infeksjon og i enkelte kreftformer.

For mer informasjon, kontakt Elisabeth Kolflaath Semprini.

Publisert 12. nov. 2009 10:52 - Sist endret 12. nov. 2009 10:59