Disputas: Helle Laier Johnsen

Cand.med. Helle Laier Johnsen ved Fakultetsdivisjon Akershus universitetssykehus vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Lung function, respiratory symptoms, and occupational exposure. A five-year prospective study among employees in Norwegian smelters

1. opponent: Research Health Scientist Paul K. Henneberger, Division of Respiratory Studies, NIOSH/CDC, Morgantown, USA
2. opponent: Professor Bente Elisabeth Moen, Institutt for samfunnsmedisin, Universitetet i Bergen
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Dag S. Thelle, Avdeling for statistikk, Institutt for medisinske basalfag, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Britt Nakstad, Barne- og ungdomsklinikken, Fakultetsdivisjon Akershus universitetssykehus, Universitetet i Oslo

Veileder:  Dr.med. Vidar Søyseth, Medisinsk avdeling, Fakultetsdivisjon Akershus universitetssykehus, Universitetet i Oslo

Lungefunksjon, luftveissymptomer og yrkeseksponering i norske smelteverk. Et prospektivstudie over 5 år

Kronisk obstruktiv lungesykdom (KOLS) er en lungesykdom som især rammer røykere, men yrkeseksponering kan også være årsak til sykdommen. I perioden 1996-2003 ble det derfor gjennomført en undersøkelse av alle ansatte på 24 smelteverk og relaterte arbeidsplasser i Norge. Hovedmålet for studien var å kartlegge om det er økt risiko for utvikling av kronisk obstruktiv lungesykdom hos ansatte i norsk smelteverksindustri med dagens eksponering.
Smelteverksindustrien tok selv initiativet til undersøkelsen. I alt 3924 arbeidstakere i aldersgruppen 20 – 55 år ble inkludert i studien. Deltakerne ble undersøkt årlig i en fem-års periode (i alt 16 570 helseundersøkelser). Ved hver undersøkelse ble det gjort lungefunksjonstest (spirometri) og fylt ut et spørreskjema. Undersøkelsen viste at i gruppen av ansatte med høy støveksponering fantes økt forekomst av luftveissymptomer som hoste og hoste med oppspytt sammenlignet med ansatte uten eksponering. Den samme gruppen hadde lavere lungefunksjon enn ueksponerte. I de fem årene som undersøkelsen pågikk ble det i tillegg påvist en sammenheng mellom støveksponering og økt fall i lungefunksjon. Det er således grunn til å tro at dagens støveksponering i smelteverkene gir økt risiko for utvikling av KOLS blant de eksponerte arbeidstakere.
Smelteverkene har i flere år hatt fokus på å bedre det fysiske arbeidsmiljøet, og resultatene fra undersøkelsen bidrar til at dette arbeidet intensiveres.

For mer informasjon, kontakt Elisabeth Kolflaath Semprini.

Publisert 31. mars 2009 12:18 - Sist endret 31. mars 2009 12:31