Disputas: Kjersti Jørgensen

Cand.scient. Kjersti Jørgensen ved Fakultetsdivisjon Det norske radiumhospital vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Studies on regulation and biological function of MAPK signaling in development and progression of malignant melanoma

Professor Manuel Sobrinho-Simoes, Institute of Molecular Pathology and Immunology (IPATIMUP), University of Porto, Portugal
Professor Lars A. Akslen, Gades institutt, Haukeland Universitetssykehus,
Professor Heidi Kiil Blomhoff, Institutt for medisinske basalfag, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Arnulf Skjennald, Radiologisk avdeling, Oslo universitetssykehus HF, Ullevål, Universitetet i Oslo

Veileder:  Vivi Ann Flørenes, Avdeling for patologi, Oslo Universitetssykehus HF, Rikshospitalet

Signalveier som et terapeutisk mål i ondartet føflekk-kreft.

Ondartet føflekk-kreft er en svært alvorlig krefttype, og risikoen for å dø er høy hos pasienter med føflekk-kreft på et sent stadium. Så langt har behandling hatt liten effekt på overlevelse, og behovet for å identifisere faktorer som er involvert i utvikling og progresjon av ondartet føflekk-kreft er prekært. I så måte er kartlegging av signalmekanismer som er involvert i kreftutviklingen viktig, og relevante signalveier kan være potensielle mål for behandling.

Cand scient Kjersti Jørgensen har i sin avhandling ”Studies on regulation and biological function of MAPK signaling in development and progression of malignant melanoma” funnet at komponenter i Mitogen Aktivert Protein Kinase (MAPK) signalveiene er høyere uttrykt i celler fra ondartet føflekk-kreft enn i normale celler og blant annet er assosiert med tykkelsen på svulsten og dårligere overlevelse. Videre er det sett på cellenes evne til å overleve uten feste til et underlag. Cellene ble dyrket tredimensjonalt for å etterligne en svulsts naturlige miljø. Normalt vil celler dø når de dyrkes uten feste, men behandling med et kreftfremmende medikament (PMA), som er vist å aktivere MAPK signalveien via signaloverføringsproteinet protein kinase C (PKC), viste cellene økt overlevelse. PMA-behandling førte til at cellene overlevde like bra også når MAPK signalveien ble hemmet medikamentelt.

I forsøket på å finne hvilke gener som involveres i eventuelle alternative overlevelsessignalveier indusert av PMA, ble det gjort en genutrykkstudie der fatty acid binding protein 7 (FABP7) utmerket seg med forskjellig uttrykk i celler dyrket med/uten PMA. FABP7 viste seg å være involvert i celledeling og vevsinvasjon, samt assosiert med dårligere prognose. FABP7 var ikke involvert i PMA-indusert celleoverlevelse. Sett under ett peker disse resultatene mot MAPK signalveiene sammen med PKC og FABP7 som potensielle mål for behandling av ondartet føflekk-kreft.

For mer informasjon, kontakt Marianne Baksjøberg.

Publisert 2. apr. 2009 11:03 - Sist endret 2. apr. 2009 11:10