Disputas: Lilach Kleinberg

M.Sc.Pha. Lilach Kleinberg ved Fakultetsdivisjon Det norske radiumhospital vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Regulators of cell survival and apoptosis in metastatic ovarian carcinoma

Professor Anders Hjerpe, Avdeling for Laboratoriemedisin, Karolinska Institutet, Huddinge Universitetssjukhus, Stockholm
Professor Helga Salvesen, Kvinneklinikken, Haukeland Universitetssykehus, Bergen
Professor Steinar Aamdal, Avdeling for onkologi, Rikshospitalet HF, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Torill Sauer, Patologisk anatomisk avdeling, Ullevål Universitetssykehus HF, Universitetet i Oslo

Veileder:  Professor Jahn M. Nesland, Fagområde patologi, Det norske radiumhospital

Regulering av kreftcellenes overlevelse og resistens mot celledød ved metastaserende eggstokkskreft.
Kreft i eggstokkene er den 6. hyppigste av alle kreftformer hos kvinner i Norge og utgjør 5 % med ca. 500 nye tilfeller årlig. Sykdommen har høy mortalitet. 5-årsoverlevelsen i Norge er 43 %. Årsaken til den høye dødelighet er at mer enn 2/3 av kvinnene får stilt diagnosen etter at tumor har spredt seg. Hos disse pasientene er 5-årsoverlevelsen bare 30 %. De fleste pasienter med eggstokk kreft får akkumulering av kreftceller og væske i buk- og brysthulen. Det er fortsatt mye uklart med hensyn til kreftcellenes overlevelsesmekanismer i væsker.

Dette doktorgradsprosjektet har fokusert på kreftcellenes uttrykk av molekyler som har med resistens mot cellegift og med kreftcellenes overlevelsesmekanismer i væsker å gjøre. Vi har videre sett på den kliniske betydning av dette. Proteinene som ble studert er medlemmer av familiene: ”caspases, death receptors, inhibitors of apoptosis proteins (IAP) og NF-kB”. Alle disse proteiner er involvert i gjennomføring eller regulering av programmert celledød (apoptose) - en biologisk prosess som er forstyrret ved kreft. Vi har etablert en ny kvantitativ metode for å kunne måle kreftcellenes celledød i væsker og fant lite apoptose, selv etter behandling med cellegift. Høyere pro-apoptotiske caspase nivåer var assosiert med bedre pasient overlevelse. Deretter har vi påvist at kreftcellene i væsker har høyt uttrykk av anti-apoptotiske molekyler av IAP og NF-kB familiene og at høyt uttrykk av det sistenevnte er assosiert med dårlig prognose. I motsetning til deres kjente rolle i promotering av apoptose, fant vi at death receptors er høyt uttrykt i levende kreftceller og at dette er assosiert med resistens mot cellegift og dårlig pasient overlevelse.

Disse resultatene viser at eggstokk kreftcellene i væsker er resistente mot apoptose, funn som kan forklare det aggressive forløp og dårlig prognose ved denne krefttype. Ekspresjon av de undersøkte anti-apoptotiske molekyler kan være en viktig mekanisme for kreftcellenes overlevelse.

For mer informasjon, kontakt Marianne Baksjøberg.

Publisert 20. jan. 2009 10:35 - Sist endret 20. jan. 2009 11:10