Disputas: Leif Pål Kristiansen

Cand.med. Leif Pål Kristiansen ved Fakultetsdivisjon Rikshospitalet vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Reconstructive Surgery of the Human Tibia by use of External Ring Fixator and the Ilizarov Method

1. opponent: Overlege Björn Tjernström, Akademiska sjukhuset, Universitätet i Uppsala, Sverige
2. opponent: Professor Jan Erik Madsen, Ortopedisk avdeling, Ullevål universitetssykehus, Oslo
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Nina Køpke Vøllestad, Institutt for sykepleievitenskap og helsefag, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Jørgen J. Jørgensen, Kirurgisk klinikk, Fakultetsdivisjon Aker universitetssykehus

Veileder:  Overlege, dr.med. Harald Steen, Ortopedisk avdeling, Rikshospitalet

Rekonstruktiv kirurgi på leggen ved hjelp av ekstern ring fiksatør og Ilizarovs metode
Deformitets korreksjoner på leggbenet ved hjelp av Ilizarovs metode er en utfordrende prosedyre. Behandlingstiden er lang og smertefull og er assosiert med mange komplikasjoner. I dette doktorarbeidet er det evaluert tre forskjellige metoder for forlengelse på leggbenet og to forskjellige eksterne ring fiksatører. Vi har brukt Radio Sterometrisk Analyse (RSA) for å observere bevegelse mellom ben endene i forlenget knokkel i en vektbærende og ikke-vektbærende situasjon, dette som en indikator på stivheten i nydannet ben og som en veileder for å vurdere tidspunktet for å fjerne det utvendige apparatet.
Ved medfødt brudd i skinnbenet blir et bensegment fjernet og den oppståtte defekten fylt ved hjelp av Ilizarovs bentransport metode. Vi har beskrevet resultatene av behandlingen med fokus på de deformiteter som har oppstått til tross for at bruddet har tilhelet, og som kan trenge senere deformitets oppretting.
Behandlingstiden ved forlengelse av leggen blir redusert ved bruk av to forlengelses steder på samme knokkel segment dersom man forlenger samlet mer enn 60 mm. Imidlertid oppstod det flere komplikasjoner som krevde sykehusinnleggelse ved bruk av denne teknikken. Erfaringene med forlengelse over innvendig nagle på skinnbenet tilsier at det oppstår uakseptabelt mange alvorlige komplikasjoner og redusert tilhelingspotensial. Ved bruk av RSA metoden observerte vi 15 % global deformasjon i forlengelsessonen, noe som kan ha vært medvirkende til forsinket tilheling i dette enkle tilfelle. RSA metoden kan være et viktig hjelpemiddel til å forstå hvilke optimale biomekaniske forhold som bør være til stede ved forlengelser av rørknokler. Ilizarovs ben transport metode ga primær tilheling hos alle pasienter med medfødt brudd i leggen. Imidlertid utviklet disse pasientene deformiteter etter ferdig behandling som senere vil trenge ytterligere korreksjoner.

For mer informasjon, kontakt Elisabeth Kolflaath Semprini.

Publisert 9. jan. 2009 11:29 - Sist endret 9. jan. 2009 11:52