Disputas: Emma Lång

Cand.scient. Emma Lång ved Fakultetsdivisjon Rikshospitalet vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Meningococcal inner membrane proteins and their role in transformation

1. opponent: Professor Christoph M. Tang, Dept. of Infectious Diseases, Imperial College London, London, England
2. opponent: Ass. Professor Sun Nyunt Wai, Dept. of Molecular Biology, Umeå Universitet, Umeå, Sverige
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Trine Bjøro, Institutt for klinisk biokjemi, Fakultetsdivisjon Rikshospitalet, UiO

Leder av disputas:  Professor Jon Storm-Mathisen, Avdeling for anatomi, Institutt for medisinske basalfag, UiO

Veileder:  Professor Tone Tønjum, CMBN, Institutt for medisinske basalfag, UiO

Nye funn i kampen mot hjernehinnebetennelse
I sin avhandling Meningococcal inner membrane proteins and their role in transformation har Emma Lång og medarbeidere karakterisert proteiner som er involvert i opptak av DNA hos bakterien Neisseria meningitidis (meningokokken). Med mer kunnskap om disse prosessene kan nye strategier for forebyggelse og behandling av meningokokksykdom og andre infeksjoner utvikles.
Meningokokken er humanspesifikk og er en av de viktigste årsakene til hjernehinnebetennelse og blodforgiftning hos barn. Opptak av DNA fra omgivelsene og horisontal genoverføring bidrar til forekomst av nye resistente og sykdomsfremkallende bakterievarianter. Det finnes tre forskjellige typer horisontal genoverføring; transformasjon, transduksjon og konjugasjon. Meningokokken tar opp DNA hovedsaklig via transformasjon under forutsetning av at bakterien har hårlignende strukturer, pili, på overflaten. Pili er også en forutsetning for infeksjon, idet bakteriene bruker dem til å feste seg på kroppens celler. Mange proteiner er involvert i oppbyggingen av pili, og sammen danner de en kompleks molekylær maskin som spenner over bakteriens inner- og yttermembran. Man vet lite om hvordan dette maskineriet fungerer idet kun noen av proteinene som deltar så langt er karakterisert. Sekretinet PilQ danner et ringformet kompleks i yttermembranen og interagerer med innermembranproteiner, som en kanal der pili passerer ut og inn, samtidig som DNA kan følge med inn i cellen. PilG er lokalisert i innermembranen og er involvert i oppbygging av pili, ettersom PilG-negative mutanter ikke har pili.
Lång har oppdaget at PilG direkte interagerer med PilQ og at PilG har sterke DNA bindende egenskaper og dermed kan fungere som en mottaker av DNA fra PilQ. I tillegg fant hun at lipoproteinet ComL binder DNA og interagerer med PilG. Resultatene i denne avhandlingen bidrar derfor til en dypere forståelse av hvordan DNA transporteres inn i bakteriecellen.

For mer informasjon, kontakt Elisabeth Kolflaath Semprini.

Publisert 6. nov. 2009 14:16 - Sist endret 6. nov. 2009 14:26