Disputas: Svein Aslak Landsverk

Cand.med. Svein Aslak Landsverk ved Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Microcirculatory oscillations in patients during anesthesia and in intensive care patients

Professor dr.med. Petter Aadahl, Instititutt for sirkulasjon og billeddiagnostikk, Medisinsk teknisk forskningssenter, Norges teknisk- naturvitenskapelige universitet, Trondheim
Professor dr.med. Tor Inge Tønnessen, Anestesiavdelingen RH, Fakultetsdivisjon Rikshospitalet, Universitetet i Oslo
Professor dr.med. Ulf Kongsgaard, Fagområde anesteseologi, Fakultetsdivisjon Det norske radiumhospital, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor dr.med. Knut Kvernebo, Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus, Universitetet i Oslo

Veileder:  Hovedveileder: Sekjonsoverlege Knut Arvid Kirkebøen, Anestesiavdelingen, Ullevål Universitetssykehus HF

Svingninger i hudens sirkulasjon under påvirkning av anestesi og betydningen for diagnostikk.

Pasienter under operasjon eller intensivbehandling trenger nøye overvåkning av hjerte-lunge-og karsystemet. En viktig del av denne overvåkningen skjer ved direkte invasive målinger, det vil si målinger eller prøver tatt inne i blodårene. Non-invasiv diagnostikk, det vil si målinger foretatt utenpå huden, kan være et enklere alternativ.

Lege og forsker Svein Aslak Landsverk har sammen med kolleger studert hvordan hudsirkulasjonen påvirkes av anestesi og hvordan endringer i hudsirkulasjonen kan påvirke non-invasiv diagnostikk.

I doktorgradsarbeidet har man målt blodstrøm i hud og deretter analysert dette blodstrømsignalet med en metode kalt wavelet transform. Man finner da svingninger i hudsirkulasjonen med ulike frekvenser. Målinger ble utført hos friske forsøkspersoner, hos pasienter bedøvet med nerveblokk av armen og hos pasienter under generell anestesi. I en studie ble respiratorbehandlede pasienter undersøkt. I denne studien undersøkte man hvordan endringer i hudsirkulasjonen påvirket en ny non-invasiv metode for måling av lavt blodvolum.

Hovedfunn i doktorgradsarbeidet er at analyse av blodstrømsignal med wavelet transform er egnet til å påvise endringer i hudsirkulasjon under anestesi. Det ble også vist at langsomme svingninger i hudsirkulasjonen har innvirkning på en non-invasiv metode for måling av lavt blodvolum.

Kunnskapen fra dette doktorgradsarbeidet kan bidra til utvikling og forbedring av non-invasivt medisinsk utstyr til overvåkning av pasienter under transport, operasjon eller under intensivopphold.

For mer informasjon, kontakt Ivar Alver.

Publisert 26. feb. 2009 06:25 - Sist endret 5. mars 2009 13:05