Disputas: Eldrid Langesæter

Cand.med. Eldrid Langesæter ved Fakultetsdivisjon Rikshospitalet vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Haemodynamic changes during spinal anaesthesia for caesarean section

1. opponent: Professor Marc van de Velde, Dept. of Anaesthesiology, University Hospital Gasthuisberg, Leuven, Belgia
2. opponent: Professor Robert A. Dyer, Dept. of Anaesthesia, University of Cape Town, Sør-Afrika
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Førsteamanuenesis Karin Toska, Fysiologisk avdeling, IMB, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Jan Ludvig Svennevig, Thoraxkirurgisk avdeling, Fakultetsdivisjon Rikshospitalet, Universitetet i Oslo

Veileder:  Overlege Leiv Arne Rosseland, Anestesi- og intensivklinikken, Oslo universitetssykehus, Rikshospitalet

Ny kunnskap om spinalbedøvelse ved keisersnitt
Symptomer som hjertebank, pusteproblemer, svimmelhet, kvalme og oppkast er kjente bivirkninger av blodtrykksfall ved spinalbedøvelse til keisersnitt. Anestesilege og forsker Eldrid Langesæter viser i sin doktorgradsavhandling at man kan redusere risikoen for blodtrykksfall ved å redusere dosen spinalbedøvelse og gi et blodtrykksøkende medikament (fenylefrin). Ved å undersøke 80 friske gravide kvinner med kontinuerlig blodtrykksmåling, har hun publisert ny kunnskap om effekten av spinalbedøvelse. I motsetning til tidligere studier som har målt blodtrykket hvert minutt, introduserer Langesæter en ny overvåkingsmetode som måler blodtrykk og hjerteminuttvolum for hvert hjerteslag. Hun viser at effekten av spinalbedøvelsen kommer umiddelbart; blodtrykksfallet må forebygges for å unngå symptomer. Oxytocin gis rutinemessig rett etter at barnet er forløst for å få livmoren til å trekke seg sammen. Avhandlingen viser de uttalte bivirkningene med blodtrykksfall og hjertebank av medikamentet oxytocin. Hun anbefaler lavere doser oxytocin enn det som er vanlig praksis i dag. Oxytocin må gis langsomt i veldig lave doser til gravide kvinner med hjertesykdom. Langesæter poengterer i avhandlingen at hjertesyke gravide bør vurderes av et tverrfaglig team bestående av fødselslege, hjertespesialist og anestesilege for å planlegge forløsningsmetode. Hjertesyke gravide i høyrisiko-gruppen bør forløses på et regionssykehus med spesialkompetanse og med hjertekirurgisk beredskap. Disse kvinnene bør forløses på dagtid med et planlagt keisersnitt med lave doser ryggbedøvelse, og kontinuerlig måling av blodtrykk og hjerteminuttvolum med den nye overvåkingsmetoden beskrevet i avhandlingen. På bakgrunn av funnene i avhandlingen har rutinene for spinalbedøvelse og dosering av oxytocin ved keisersnitt blitt endret ved Rikshospitalet, for å redusere bivirkninger og symptomer hos gravide kvinner.

For mer informasjon, kontakt Elisabeth Kolflaath Semprini.

Publisert 2. nov. 2009 11:56 - Sist endret 2. nov. 2009 12:03